Laatste wijziging: 5 november 2025
Beïnvloed met neuromarketing de reden waarom klanten bij jou kopen
Het aantrekken van (de juiste) klanten is voor veel ondernemers een uitdaging. Vaak realiseren zij zich niet hoe sterk kleurgebruik, vormgeving, taal en opmaak hun marketing beïnvloeden. Door je bewust te zijn van de basisprincipes van neuromarketing en deze slim toe te passen, verbeter je eenvoudig zelf je marketinginspanningen. Lees er meer over in dit blog.
Met neuromarkering zorg je ervoor dat jouw bedrijf onderscheidend is
Neuromarketing biedt inzicht in hoe het brein werkt en geeft je tools om je marketingstrategie perfect af te stemmen op je doelgroep. Als kleine zelfstandige versterk je zo jouw online aanwezigheid en maak je écht verbinding met je doelgroep. Want zodra je begrijpt waarom klanten bepaalde keuzes maken (deze zijn meestal gebaseerd op een gevoel), stem je daar jouw marketing boodschap op af en sluit je beter aan op de verlangens en behoeften van je klanten.
Monique’s tip💡: Met 35.000 keuzes per dag is het een uitdaging om op te vallen in de zee van boodschappen. Zorg er dus voor dat jouw boodschap écht blijft hangen!
Marketing psychologie - Een korte intro op de werking van ons brein
Ons brein – dat geweldige machientje in ons hoofd – stuurt alle functies in ons lichaam aan. Het is in staat om snel een boodschap te verwerken en veel acties gebeuren daar onbewust, dus op de automatische piloot.
Om de werking en de toepassing in de marketing psychologie beter te begrijpen hieronder een korte uitleg.
Het brein bestaat uit drie delen:
- De hypocampus: Deze stuurt alle belangrijke lichaamsfuncties aan en reageert op externe prikkels. Het liefste draait deze op de automatische piloot, want elke lichaamsfunctie apart aansturen, is een hele klus! Verder reageert het onmiddellijk op externe prikkels en gevaren.
Om jouw marketingboodschap op te laten vallen, zul je dit deel dus moeten prikkelen. Hier wordt namelijk een eerste selectie gedaan en bepaald of het de moeite is om verdere actie te ondernemen.
- Het lymbisch brein is de basis van onze emoties en richt zich op verbinding met anderen en onze gevoelens daarbij. Heel krachtig dus, als je ook dit deel van het brein weet te activeren en op een positieve manier inzet voor je marketing.
Onze keuzes worden voornamelijk gemaakt vanuit een bepaald gevoel (en vertrouwen).
- En als laatste (en meest complexe) is er de neocortex ofwel je ratio. Onze ratio bepaalt onze gedachten, analyseert en besluit. Ook dit onderdeel is cruciaal om te prikkelen voor een uiteindelijke verkoop.
Het ratio spreek je aan door duidelijke, authentieke en volledige informatie te verstrekken.
Door bewust het juiste deel van het brein te prikkelen, doorbreek je automatische denkpatronen en vergroot je de kans dat iemand echt overgaat tot actie.
Dit principe wordt dus gebruikt in de Neuromarketing.
Neuromarketing toegepast in je teksten
Door bepaalde woorden in teksten te gebruiken roep je – vaak onbewust – bepaalde aannames op. Wanneer je doelgroep zich herkent in jouw taal, zijn ze eerder geneigd om jouw woorden te overwegen én te geloven.
Monique’s tip💡: Wees je bewust van de ‘Kracht van Taal’ en maak er slim gebruik van! Gebruik postieve en actiegericht woorden als: ‘ontdek’ , ‘verbeter’ en ‘waardevol’ of woorden die schaarste of urgentie suggereren, zoals ‘exclusief’ of ‘beperkt aanbod’.
Hieronder een aantal concrete tips:
- Trek de aandacht: Gebruik een prikkelende openingszin, die direct de aandacht van jouw doelgroep pakt en gebruik woorden die nieuwsgierig maken.
- Frustraties blootleggen: Laat zien dat je de pijnpunten van je klant begrijpt door concrete voorbeelden en storytelling. Dit zorgt voor herkenning en verbinding en zo creëer je een emotionele connectie.
- Verlangens aanwakkeren: Schets een positief toekomstbeeld en laat voelen wat jouw aanbod oplevert. Stel retorische vragen en laat lezers dus in hun hoofd al “ja” zeggen op jouw aanbod.
- Activeer je lezer: Creëer urgentie of exclusiviteit met termen als ‘mis niets’, ‘speciaal voor jou’ of ‘de laatste tickets’ en zorg de eerste stap naar actie eenvoudig en duidelijk is.
Zorg voor een vlotte leesbaarheid en kies een stijl die past bij jou en bij je klant. Maak de eerstvolgende stap zo eenvoudig mogelijk en gebruik een duidelijke navigatie.
Lees mijn blog met 10 Tips voor het schrijven van goede teksten die jouw doelgroep raken, als je hier meer van wilt weten.
Neuromarketing gecombineerd met opmaak en vormgeving
Neuromarketing werkt het beste, als je het combineert met slimme opmaak en je goed nadenkt over vormgeving. De manier waarop je tekst is ingedeeld, welke kleuren je gebruikt en de opmaak van je teksten beïnvloeden de perceptie van jouw boodschap.
Zowel op je website als in e-mailmarketing en je socials heb je veel mogelijkheden om de vormgeving aan jouw huisstijl aan te passen.
Hieronder een aantal concrete tips:
- Kleurgebruik: Wees je bewust van de betekenis van de kleuren die je gebruikt en welke emoties deze oproepen. Wist je bijvoorbeeld dat de kleur blauw staat voor vertrouwen en rood voor urgentie?
- Het gebruik van afbeeldingen: Ook afbeeldingen roepen een bepaalde emotie op. Zorg dat ze jouw aanbod en merk versterken.
Slimme tip: Laat ogen kijken naar jouw aanbod of een persoon ernaar wijzen. - Vermijd keuzestress en kies in je boodschap steeds voor 1 helder doel of licht de belangrijkste, of meest gekozen optie uit.
- Maak je aanbod scanbaar door koppen en opsommingstekens te gebruiken.
- Wees zuinig met afleiding: Bewegende plaatjes, contrasterende kleuren, veel knoppen en wisselende lettertypes zorgen voor afleiding. Houd het design clean en ruimtelijk (voldoende witruimte), zodat jouw boodschap duidelijk aankomt.
- Bewijskracht: Zorg voor reviews van klanten, certificaten en keurmerken. Dat schept vertrouwen.
Neuromarketing voor website, e-mailmarketing en social media
Neuromarketing voor je website
Je website is vaak het eerste contactpunt met potentiële klanten. Door de Neuromarketing principes toe te passen, zorg je direct voor een onvergetelijke eerste indruk.
- Je website is gebruiksvriendelijk en heeft een duidelijke structuur en opmaak.
- Beperk het aantal kliks tot het minimale en geef je aanbod concreet weer.
- Laat klantverhalen en testimonials zien als sociale bewijskracht.
- Maak gebruik van de psychologie van kleuren en selecteer passende afbeeldingen.
Eerder schreef ik al over het belang van SEO voor je website en over Conversieoptimalisatie.
Neuromarketing voor je e-mailmarketing
E-mail is een krachtig instrument, maar hoe zorg je ervoor dat deze geopend en goed gelezen worden?
- Gebruik een pakkende onderwerpregel voor jouw mail. Onderzoek wijst uit, dat mails met een emotionele trigger vaker geopend worden.
- Ook hier zijn opmaak en lay-out belangrijk voor overzicht en leesbaarheid en voeg een duidelijke call to action toe.
- Besteed aandacht aan de inhoud van je teksten en bouw een band op met je lezer door storytelling toe te passen.
Neuromarketing voor je social media
Social media draait om pakkende en visuele content die snel de aandacht trekt.
- Maak gebruik van pakkende en persoonlijke foto’s of visuals. Een gezichtsuitdrukking zegt meer dan 1.000 woorden en roept emotie op.
- Zet de headline in voor een korte en krachtige, nieuwsgierigmakende openingszin.
- Zorg dat je consistent en herkenbaar bent en maak een plan voor je social media.
Neuromarketing is een uitgebreid vakgebied
Zoals aangegeven zijn dit slechts de basisprincipes voor het toepassen van Neuromarketing voor jouw kleine onderneming. Neuromarketing omvat nog veel meer.
Denk maar eens aan hoe grote bedrijven bijvoorbeeld eye-tracking software inzetten bij het onderzoeken van reacties op advertenties of productverpakkingen. Of het gebruik van Heatmaps om te bepalen waar de ogen van een websitebezoeker als eerste naar toe gaan. Ook zijn er geavanceerde technieken met elektroden en huidgeleiding, die de reacties van de hersenen vastleggen.
Conclusie: Zo gebruik je neuromarketing als ondernemer
Neuromarketing helpt kleine ondernemers en coaches opvallen in een overvolle markt. Door je marketing af te stemmen op hoe het brein werkt en op een authentieke manier verbinding te maken, verhoog je de impact van jouw boodschap.
Laat dus zien waarin jij uniek bent en doe het op JOUW manier! Dat maakt de keuze voor jouw aanbod ‘Super Simpel’!
Monique’s tip💡: De werking van het brein kun je niet ‘uitzetten’. Bewust of onbewust vormt iemand een (eerste) indruk. Laat dus geen kansen onbenut en kies voor een richting die voor jou werkt!
Meer interessante artikels lezen over neuromarketing?
Wil je meer lezen over de toepassing van neuromarketing? Hier lees je diverse artikelen over dit onderwerp: https://www.frankwatching.com/tag/neuromarketing/
Veelgestelde vragen over neuromarketing voor coaches
Hoe kan ik neuromarketing toepassen in mijn e-mailmarketing?
Gebruik emotionele triggers in onderwerpregels, overzichtelijke opmaak en concrete calls-to-action. Focus op het wekken van nieuwsgierigheid en het tonen van waarde.
Welke kleuren werken het beste voor mijn website?
Kies kleuren die passen bij het gevoel dat je wilt oproepen: blauw voor vertrouwen, groen voor groei, rood voor urgentie. Combineer dit met voldoende witruimte en één duidelijke call-to-action.
Hoe kan ik mijn social media posts neuromarketingproof maken?
Gebruik krachtige, persoonlijke visuals, een korte en nieuwsgierig makende headline, en maak je content consistent en herkenbaar. Actiegericht taalgebruik versterkt betrokkenheid.
Moet ik mijn hele marketingstrategie aanpassen op neuromarketing?
Niet volledig, maar pas stapsgewijs principes toe waar het direct effect heeft op klantinteractie en conversie. Focus op kleine aanpassingen die grote impact kunnen hebben.
Ontdek de kracht van neuromarketing voor jouw bedrijf
Wil je ontdekken hoe je neuromarketing kunt toepassen in jouw online marketing?
Ik denk graag met je mee en help je om deze inzichten écht te vertalen naar je website, blog, e-mailmarketing of social media.
Leuk om hierover vrijblijvend met je in gesprek te gaan!
Telefoon 06-30717743
Mail monique.botermans@ligaro.nl.
Voor meer informatie over mijn aanbod, kijk hier.
