Online zichtbaarheid in Google voor zzp bedrijf verbeteren vindbaarheid

Online goed gevonden worden met je bedrijf; dat is wat je wilt! Om mij heen zie ik veel zzp en kleine ondernemers worstelen met hun online vindbaarheid en zichtbaarheid. Vaak hebben zij al een mooie website en bijpassende huisstijl, maar toch trekt de website onvoldoende bezoekers. Jammer van alle moeite en energie die is gestoken in die prachtige website. Op welke manier zorg je er als kleine ondernemer voor dat je wél gevonden wordt. Hoe kom je hoger in de zoekresultaten van Google?

Welke stappen zet je zodat jouw bedrijf beter gevonden wordt op Google?

Het is als zzp-er of kleine ondernemer niet gemakkelijk om hierin de juiste strategie te kiezen. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden! In dit artikel ga ik specifiek in op wat je zelf kunt doen om jouw website vindbaar te maken op Google. Wanneer je een aantal basiszaken goed inricht, wordt jouw website beter gevonden door zoekmachines zoals o.a. Google. Ik geef je hier enkel basistips, mocht je hier uitgebreider mee aan de slag willen gaan, dan schakel je best een SEO expert in.

Wat is SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie?

SEO is een combinatie van meerdere factoren. Het gaat over het juist inzetten van de techniek op jouw website, het bieden van relevante content en het optimaliseren van het gebruikersgemak. Wanneer je deze onderdelen goed toepast, geeft Google jouw website een betere score en kom je hoger in de zoekresultaten.

Soms kun je door kleine aanpassingen al een “groots” effect bereiken. Je krijgt echter nooit een garantie en het kost zeker tijd en moeite. Toch geloof ik dat je met een paar eenvoudige stappen, zelf de vindbaarheid in Google aanzienlijk kunt verbeteren.

SEO Checklist voor ZZP-ers

Om te bepalen waar jij nu staat, kun je mijn SEO Checklist gratis aanvragen. Stuur een mail naar monique.botermans@ligaro.nl met als onderwerp ‘SEO Checklist’ en ik stuur je deze vrijblijvend toe. Deze checklist geeft je inzicht in welke achtergrondkennis je hebt en welke technieken je nu al toepast. Hierdoor heb je ook direct de mogelijke vervolgstappen in beeld om de vindbaarheid in Google van jouw zzp bedrijf te verbeteren. Je begint klein en bepaalt zelf hoever je hierin wilt gaan.

 

Stap 1: Het uitvoeren van een Zoekwoorden analyse

Bepaal relevante zoektermen en gebruik deze in jouw teksten

Een logische eerste stap om de vindbaarheid als zzp ondernemer te vergroten is het doen van een zoekwoordenonderzoek. Je gaat daarbij op zoek naar termen die jouw doelgroep intypt, wanneer ze op zoek gaan naar informatie. Meer over hoe je praktisch een zoekwoordenonderzoek uitvoert, lees je in dit blog. Door het toepassen van de juiste zoektermen, zal Google deze gemakkelijker herkennen en laten zien in de zoekresultaten.

Een duidelijke structuur en opbouw zorgt voor een betere vindbaarheid

Door er voor te zorgen dat jouw teksten zijn geoptimaliseerd voor Google, verbeter je indirect de vindbaarheid. Dit doe je o.a. door het toepassen van koppen met zoekwoorden voorzien van de juiste tag.

  • H1 tag = titel, hiervan is er altijd slechts 1 per pagina
  • H2 tag = subtitel
  • H3 tag en verder = subtitel

Via de handige Chrome plugin H-tag kun je bekijken welke tags je nu gebruikt op een pagina. Deze stap is misschien wel de belangrijkste eerste stap in SEO-optimalisatie! Zorg er voor dat de opbouw van de koppen een logische structuur heeft; dus eerst H1, dan H2 etc.

Hoe content de zichtbaarheid van een website bepaald

Besteed voldoende aandacht aan de content op je site. Schrijf aansprekende teksten met de juiste zoekwoorden en hanteer een goede opbouw en structuur. Schrijf je informatie vanuit het oogpunt van je bezoeker! Dit zorgt ervoor dat bezoekers langer op jouw website blijven en doorklikken. Google kent websites een hogere score toe wanneer de informatie op de website relevant is voor bezoekers. Besteed dus voldoende aandacht aan de content.

 

Stap 2: De technische inrichting van jouw website voor SEO optimalisatie

Zorg voor een veilige, toegankelijke en betrouwbare website

Naast de tekstuele inhoud van een website is ook de techniek erg belangrijk. Ook hierin kun je heel ver gaan en ik beperk mij tot de belangrijkste eerste stappen die je eenvoudig zelf kunt nemen als zzper. Denk hierbij aan een veilige website, die snel genoeg laadt en een prettige gebruikservaring biedt aan bezoekers van de website.

Belangrijk bij de techniek van een website is in eerste plaatst de veiligheid. Een veilige website begint met https:// (of een slotje) en kun je regelen door een SSL-certificaat aan te vragen bij je provider.

De laadtijd van een website is een criteria voor zichtbaarheid in Google

Zorg er voor dat de website snel geladen wordt. Het is zonde om bezoekers te verliezen doordat ze te lang moeten wachten. De snelheid van een website wordt door verschillende factoren bepaald:

  • De hosting-provider. Hiervoor geldt vaak goedkoop is duurkoop.
  • De structuur van de website. Zorg voor een heldere navigatiestructuur.
  • Het gebruik van afbeeldingen. Zorg voor afbeeldingen in een klein formaat. Verklein je foto’s bijvoorbeeld met Pixlr.com en sla ze op als Webp-bestand.
  • Mobiele / desktop weergave. Zorg voor een responsive website; dat betekent dat deze goed is te bekijken zowel op mobiel als op laptop/desktop.
  • Beperk foutmeldingen. Zorg dat je op iemand terug kunt vallen bij technische problemen.
  • Beperk het gebruik van plugins tot het hoogstnoodzakelijke.

Ook de laadtijd van een website is dus (indirect) een criterium voor jouw online zichtbaarheid. Een snelle website heeft ook effect op de algehele gebruikerservaring.

De gebruikerservaring beïnvloed de vindbaarheid in Google

Zorg voor een prettige gebruikerservaring en een toegankelijke website. Je wil als zzp bedrijf niet dat bezoekers direct weer jouw website verlaten! De menustructuur is daarbij belangrijk. Vinden bezoekers gemakkelijk hun weg op jouw website? Is voor hen duidelijk wat de vervolgstappen op jouw website zijn? Wat zijn jouw call-to-actions? Door een prettige ervaring blijven bezoekers langer op jouw website en zullen ze eerder terugkeren.

Een website check voor een betere vindbaarheid

Soms is het lastig om zelf de verbeteringen van een website in beeld te brengen. Een buitenstaander kijkt met een ander oog naar jouw website. Zelf ben je bekend met de gebruikte termen en lijkt het allemaal heel logisch. Vraag daarom eens iemand anders om jouw website te bekijken. Vaak komen er op die manier al een aantal verrassende zaken boven water.

Heb je graag dat ik met je meekijk? Kijk dan eens naar mijn laagdrempelige Proeverij Pakket.

De online zichtbaarheid van jouw bedrijf verbeteren

Er zijn nog een aantal andere technieken die je kunt toepassen om de vindbaarheid in Google te vergroten. Je maakt dan gebruik van website optimalisatie. Ik heb hier eerder al een blog over geschreven. Daardoor zullen bezoekers langer op jouw website blijven en regelmatig terugkeren. Hierdoor geeft Google jouw website een betere waardering. Zorg ervoor dat je website steeds actueel blijft en vernieuw de content regelmatig.

 

Stap 3: Promoten, opvolgen, meten en bijsturen

Vindbaarheid en zichtbaarheid van een website is een continue proces

Een goede online vindbaarheid voor je bedrijf is een continue en terugkerend proces. Het is niet zo dat je één keer alles in orde brengt en er daarna geen actie meer nodig is. Alles wat je hebt – moet je onderhouden en dat geldt ook voor een goede website. Wanneer je hier regelmatig tijd voor inruimt, zul je na verloop van tijd de resultaten van jouw inspanningen merken. Let wel; het verbeteren van de online zichtbaarheid van jouw bedrijf vraagt tijd en soms bijsturing.

De online vindbaarheid van jouw zzp bedrijf opvolgen, meten en bijsturen

Wanneer je start met SEO, krijg je geen garantie over een verbetering in de online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Gelukkig zijn er wel manieren om de resultaten te meten en bij te sturen. Het gaat te ver voor dit artikel om de uiteenlopende mogelijkheden hier te beschrijven (hierover volgt in een later blog meer). Ik adviseer je om in ieder geval Google Analytics, Google Search Console, Ubersuggest en Pingdom Website Speed Test te gaan gebruiken. Deze tools laten zien op welk vlak je de online vindbaarheid van jouw bedrijf verder kunt verbeteren.

De rol van social media bij het goed vindbaar zijn in Google

Uiteraard speelt social media een grote rol bij het zichtbaar zijn van jouw website. Via social media kun je jouw website onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. Zorg er dus voor dat er zoveel mogelijk online over jouw bedrijf ‘gepraat’ wordt.

Het effect van klantervaringen op de vindbaarheid van jouw website

Als laatste punt wil ik het belang van reviews onder de aandacht brengen. Het is een goed idee om klantervaringen te vermelden op je website. Bezoekers van een website vinden het vaak prettig om deze te lezen. Zo kunnen ze zich herkennen in ervaringen van anderen. Bovendien wordt jouw bedrijf daardoor eerder gezien als een betrouwbare partij.

Buiten dat reviews voor bezoekers van een website van toegevoegde waarde zijn, beïnvloeden deze ook jouw SEO. Wist je dat Google jouw site een goede reputatie geeft als je gebruik maakt van gevalideerde klantervaringen? Wil je aan de slag met door Google goedgekeurde reviews, verzamel ze dan via Google Mijn bedrijf of kijk eens naar Trustpilot of bijvoorbeeld Webwinkelkeur.

Efficiënt aan de slag om de online zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten

Ik kan me voorstellen dat bovenstaande informatie wat ‘overwhelming’ op je overkomt. Als zzp of kleine ondernemer heb je geen marketingteam dat hiermee voor je aan de slag gaat. Ik geloof er echter in, dat je door kleine stappen te nemen, al best een goed resultaat kunt bereiken in het verbeteren van de online zichtbaarheid voor jouw bedrijf.

Mocht je er niet uitkomen en graag eens met mij hierover willen sparren – let me know! Ik help je graag op weg.

Wil jij beter online gevonden worden?

Als Virtual Assistant en allround expert op het gebied van Online marketing help ik zzp en kleine ondernemers met het verbeteren van de online zichtbaarheid van hun bedrijf. Heb jij zelf niet de tijd of kennis om hiermee aan de slag te gaan, dan help ik je graag, al vanaf enkele uren per week.

Wil jij weten hoe ik dat doen? Neem contact met mij op via telefoon 06-306 177 43 of per mail monique.botermans@ligaro.nl voor een oriënterend gesprek. Op LinkedIn lees je meer over mijn achtergrond en werkervaring.

Hopelijk tot snel!

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support