SEO meten als zzp voor betere vindbaarhheid en online zichtbaarheid

Als zzp of kleine ondernemer is het essentieel om online zichtbaar te zijn en gevonden te worden door potentiële klanten. SEO of zoekmachineoptimalisatie is één van de meest effectieve marketingstrategieën om hoger te scoren in de zoekresultaten. Door SEO goed toe te passen, trek je meer organisch verkeer naar je website, waardoor je uiteindelijk meer klanten bereikt. Het meten en opvolgen van SEO statistieken is essentieel om het succes van je SEO inspanningen als zzp te meten en verbeteren.

SEO (Search Engine Optimization) inzetten als zzp, voor jouw bedrijf

Door het juist toepassen van SEO (zoekmachineoptimalisatie) kun je de vindbaarheid van jouw website aanzienlijk vergroten. Hoe je dat doet, lees je in dit blog. Het is een combinatie van de techniek, content en gebruikerservaring op jouw website. Wanneer je deze onderdelen goed toepast, geeft Google jouw website een betere score en kom je hoger in de zoekresultaten.

Interesse in mijn SEO-Checklist? Stuur een mail naar monique.botermans@ligaro.nl en ik stuur je deze vrijblijvend toe.

De basis voor de SEO van jouw bedrijf staat; en dan?

Oké, je hebt je verdiept in SEO en de belangrijkste aanpassingen gedaan op de website van jouw bedrijf. Hoe ga je nu verder? Naar mijn mening is SEO een continu proces en daarom is het goed om daar maandelijks aandacht aan te besteden. Je wilt als zzp of kleine ondernemer opvolgen wat de inspanningen op dit vlak je opleveren en daarom adviseer ik om de resultaten te meten. Dit geeft je enerzijds inzicht in de prestaties van je website en anderzijds levert het relevante informatie voor mogelijke verbeteringen.

De online vindbaarheid van jouw zzp bedrijf opvolgen, meten en bijsturen

Wanneer je start met SEO, krijg je geen garantie over een verbetering in de online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Het is ook niet zo dat je één keer alles in orde brengt en er daarna geen actie meer nodig is. Een goed functionerende website moet je met regelmaat onderhouden. Bepaal vooraf wat je wilt bereiken met je SEO-strategie. Wil je meer verkeer naar je website trekken, hoger scoren in zoekresultaten, meer conversies realiseren, of iets anders?

Vervolgens doorloop ik elke maand voor klanten (en voor mijzelf) de volgende stappen:

Stap 1: Gebruik Google Search Console;

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties van je website in zoekresultaten kunt bijhouden en verbeteren. Met deze tool kun je bijvoorbeeld zien welke zoekwoorden mensen gebruiken om naar jouw website te komen en welke pagina’s de meeste clicks krijgen. Ga dus het volgende na:

  • Welke pagina’s zijn vindbaar in de zoekmachines?
  • Welke zoekwoorden worden er gebruikt om op jouw website te komen?
  • Welke technische fouten zijn er en welke kun je eenvoudig oplossen?

Stap 2: Gebruik Google Analytics;

Google Analytics is een gratis tool waarmee je verschillende statistieken kunt meten zoals het aantal bezoekers op je website, de gemiddelde tijd op je site, de bounce rate en de conversieratio. Door Google Analytics te gebruiken, kun je de prestaties van je website meten en optimaliseren. Relevante vragen zijn:

  • Hoeveel bezoekers heb je gehad?
  • Waar komen zij vandaan?
  • Welke pagina’s worden vaak bekeken?
  • Waar verlaten bezoekers jouw website?
  • Op welke apparaten bekijken bezoekers jouw website?

Stap 3: Maak gebruik van andere SEO-tools

Naast Google Analytics en Google Search Console zijn er ook andere tools die je kunt gebruiken om je SEO-statistieken te meten zoals Ubersuggest, Ahrefs, SEMrush. Deze tools bieden inzichten in bijvoorbeeld je zoekwoordranking, backlinks en content optimalisatie.

Stap 4: Analyseer en optimaliseer

Na het meten van je SEO-statistieken is het belangrijk om de resultaten te analyseren en te optimaliseren. Kijk naar waar je goed op scoort en waar nog ruimte voor verbetering is. Optimaliseer je website op basis van deze inzichten en blijf je prestaties meten en bijsturen.

SEO statistieken bijhouden, werkt motiverend en geeft inzicht

Zowel voor klanten als voor onze eigen website bekijk ik regelmatig de SEO resultaten. Superleuk, om te zien wat de effecten van je inspanningen zijn. Dat geeft mij steeds een extra boost om er mee door te blijven gaan. SEO aanpassingen kosten tijd en moeite en je krijgt geen garantie voor effect. Toch geloof ik dat het (op termijn) je vindbaarheid verbetert en het geeft ook heel veel nieuwe inzichten.

Door bovengenoemde stappen te volgen, kun je als zzp’er zelf je SEO-prestaties meten en optimaliseren om zo meer verkeer naar je website te trekken en je online zichtbaarheid te vergroten. Heb je hulp hierbij nodig? Neem dan contact met mij op.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Wij helpen je graag op weg! Stuur een e-mail naar monique.botermans@ligaro.nl.

Behoefte aan tijdelijke of structurele ondersteuning?

Als Virtual Assistant en allround expert op het gebied van Online marketing help ik zzp en kleine ondernemers met het verbeteren van de online zichtbaarheid en vindbaarheid van hun bedrijf. Heb jij zelf niet de tijd of kennis om hiermee aan de slag te gaan, dan help ik je graag, al vanaf enkele uren per week.

Wil jij weten hoe ik dat doen? Neem contact met mij op via telefoon 06-306 177 43 of per mail monique.botermans@ligaro.nl voor een oriënterend gesprek. Op LinkedIn lees je meer over mijn achtergrond en werkervaring.

Hopelijk tot snel!

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support