Storytelling Marketing Bedrijf - Onze upon a time

Schrijf je eigen sprookje – een stappenplan voor storytelling

Sprookjes en verhalen; we zijn er allemaal mee grootgebracht…
Ze bieden een geweldige manier om je onder te dompelen in een andere wereld en je open te stellen voor nieuwe inzichten. De meesten van ons zijn er dol op!

Wist je dat sprookjes vroegen niet enkel bedoeld waren voor kinderen, maar ook als waarschuwing dienden voor volwassenen? Ze zaten vol met morele en vaak gruwelijke lessen. Daarom zijn de oorspronkelijke versies van sprookjes zoals “Sneeuwwitje” veel grimmiger dan de huidige versies.

Het mooie van moderne sprookjes is dat ze bijna altijd eindigen met een “Happy end”. Tussen het begin en het einde staat vaak een obstakel, zoals een monster, draak of gemene heks, die overwonnen moet worden. Na een heldendaad van het hoofdpersonage, waarvoor lef en durf nodig zijn, komt zijn of haar grootste wens in vervulling.

En ze leefden nog lang en gelukkig…

Hoe komt het dat wij zo gevoelig zijn voor verhalen?

Verhalen zijn leuk om te lezen! Bijkomend voordeel: Wanneer de lezer zich ermee identificeert, onthoudt hij ze beter. Ik denk dan bijvoorbeeld terug aan Meneer Prinsen, mijn leerkracht Aardrijkskunde op de Middelbare School. Meneer Prinsen had een boeiende manier van verhalen vertellen en nam ons mee op een sprookjesachtige reis naar Istanbul en liet ons kennismaken met de prachtige Blauwe Moskee. Hij vertelde met zoveel passie en details, dat het leek alsof we er zelf bij waren. 

Dankzij zijn enthousiaste verhaal konden wij, de leerlingen, alle feiten veel beter onthouden en hingen we letterlijk aan zijn lippen.

Voorbeeld Storytelling beeldspraak

Wereldwijd en van oudsher is er een enorme bron van (volks)verhalen om geleerde lessen levend te houden. Ondanks cultuur- en tijdsverschillen is de opbouw van een verhaal nagenoeg hetzelfde.

In dit artikel laat ik zien hoe je storytelling toepast voor jouw bedrijf.

Waarom je storytelling goed kunt toepassen voor jouw bedrijf?

Verhalen gebruiken om je boodschap over te brengen wordt ook wel “Storytelling” genoemd. Zoals hierboven al aangegeven werken verhalen verbindend.

Wanneer je iets koopt, doe je dat meestal uit emotionele overwegingen. Het voelt goed! Als coach, trainer of adviseur kun je daar handig gebruik van maken. Door persoonlijke verhalen en ervaringen te delen en te laten zien wat je geleerd en overwonnen hebt, inspireer je anderen. Je laat zien dat jij ook maar een mens bent, creëert herkenning en dat schept een band met je lezer (= emotie). Vertrouwen is de basis voor elke (zakelijke) relatie.

Verwerk details en emoties in je verhaal, zodat het ook echt tot leven komt en de lezer het zonder moeite voor zich ziet. In een verhaal kun je laten zien, dat je weet waarover je het hebt, wat vertrouwen wekt bij je lezer.

Verhalen toepassen in je Online marketing is dus een slimme en originele manier om jouw boodschap te verpakken en je op een authentieke manier te laten zien. Storytelling helpt je eruit te springen en klanten aan te trekken die écht bij je passen.

Iedereen heeft ‘een zak vol goud’ met verhalen; maak hier dus slim gebruik van!

Waarvoor kun je Storytelling inzetten in jouw business?

Bedrijven gebruiken storytelling om hun merkverhaal te vertellen, klanten te betrekken en merkloyaliteit op te bouwen. Je kunt storytelling inzetten in blogartikelen, social media posts, op je website en in nieuwsbrieven, podcasts of video’s.

Als je storytelling op de juiste manier toepast, zorgt dit voor meer interactie en binding met de lezer. De lezer voelt zich betrokken, herkent de geschetste situatie en is daardoor eerder geneigd tot het ondernemen van een (vervolg)actie.

Als coach is storytelling bijzonder effectief om complexe vraagstukken inzichtelijk te maken en herkenning te creëren bij de lezer. Hieronder twee voorbeelden hoe jij het kunt gebruiken:

Beschrijf hoe het voelt als je constant uitgeput en opgejaagd bent. Hoe het lijkt alsof je een marathon loopt, zonder de finish te zien. Je raakt volledig overweldigd door stress en angst.

Beschrijf hoe klein je jezelf voelt tijdens een vergadering, als je jezelf niet durft uit te spreken. Je zegt niet wat je denkt, waardoor jouw goede ideeën ongehoord blijven en jij totaal onzichtbaar bent.

Voeg zoveel mogelijk expliciete situaties en woorden aan jouw verhaal toe en beschrijf de details. Wat voel je in zo’n situatie, hoe reageert je lichaam, welke gedachten heb je?

 

Storytelling; een stappenplan

Storytelling Stappenplan voor de Online Marketing  van jouw online Bedrijf

1. Het allerbelangrijkste is de lezer.

Zorg dat je weet, voor wie je schrijft! Wat is het grootste obstakel waar jouw lezer mee worstelt? Verplaats je in zijn of haar schoenen en laat zien dat je kennis van zaken hebt. Wat zijn de verwachtingen, belangen en ervaringen van je lezer? Speel hierop in met jouw verhalen.

2. Wat is jouw kernboodschap?

Waarom vertel je dit verhaal en wat wil je dat de lezer van jouw verhaal onthoudt (en doorvertelt)? Maak het niet te groot!

3. Creëer de setting van jouw verhaal.

Wie zijn de personages en wat zijn hun kenmerken? Hoe zijn de omstandigheden, waar speelt het verhaal zich af, wat gebeurt er en waarom? Verrijk je verhaal met details en zorg ervoor dat het herkenbaar is voor jouw lezer (dat brengt je terug bij punt 1).
Extra tip: Varieer in hoofdpersoon en vertel ook eens het verhaal vanuit een leverancier of klant.

4. Daar is de “draak” van jouw verhaal.

Wat is het dilemma waar het hoofdpersonage tegen aan liep? Welke ‘struggles’ moesten er overwonnen worden? Wat zijn de pijnpunten van je held?

5. Hoe heeft de hoofdpersonage dit overwonnen?

Wat heeft de “held van het verhaal” gedaan? Welke stappen heeft hij of zij doorlopen en hoe voelde hij of zij zich? Hoe liep het af en hoe is het nu met de superheld? Maak een verwijzing naar het “waarom” van jouw verhaal. Wat is het ‘aha-moment’ van de hoofdrolspeler en hoe linkt dit naar jou?

6. Vergeet je Call-To-Action niet.

Wat is de eerstvolgende actie voor jouw lezer? Kijk nog eens naar het doel van jouw verhaal en koppel er een goede vervolgstap voor jouw lezer aan vast. Wat wil je dat jouw lezer kan, voelt, doet, denkt of weet?

7. Wees jezelf.

Storytelling is een perfecte manier om te laten zien wie jij bent. Jouw woordkeuze en zinsopbouw weerspiegelen jouw persoonlijkheid. Zorg ervoor dat je daarmee de lezer oprecht weet te raken.
Extra tip: Schrijf brutaler dan je eigenlijk durft! Net iets buiten je comfortzone is vaak een goede graadmeter.

8. Voeg er passende visuals aan toe.

Een foto waarop je letterlijk met je handen in het haar zit of waarop de verbazing van jouw gezicht is te lezen. Deze trekken de aandacht en onderstrepen jouw verhaal. Laat je visuals aansluiten bij jouw merkidentiteit.

9. Oefenen en Doen…

Stel het niet uit. Ga aan de slag, doe ervaringen op en leer ervan!

Storytelling toepassen online bedrijf coach

Hoe pas je Storytelling op de juiste manier toe?

Een slechterik is een vaak terugkerend thema in een sprookje. Gebruik dit ook voor storytelling in jouw bedrijf.

Welke obstakels heeft de hoofdpersoon moeten overwinnen om te komen waar hij of zij nu staat? Welke draak of heks heeft hij of zij daarvoor moeten verslaan?

Wees origineel en oprecht in je verhalen, want het brein raakt snel verveeld. Breng het verhaal op jouw unieke manier en laat je persoonlijkheid erin zien.

Hieronder geef ik een aantal ideeën en tips voor originele verhalen:

  • Deel een persoonlijk of kwetsbaar verhaal waarin de lezer zich herkent.
  • Vertel over een grappige situatie. Humor werkt verbindend en roept emoties op.
  • Vertel over een ‘niet-succes-verhaal. Wat is jouw grootste blooper? Laat zien dat jij ook maar een mens bent.
  • Trigger je lezer met een originele titel. Begin je verhaal met een statement of bijzondere tegenstelling.
  • Vertel over een bijzondere aanpak voor een probleem. Welke weg heb je gevolgd en welke obstakels opgelost?
  • Laat zien hoe jij het roer hebt om gegooid. Wees een bron van inspiratie voor jouw lezer.
  • Gebruik de input van je klanten in jouw verhalen. Hoe heb jij hen geholpen en wat heeft de samenwerking opgeleverd?

Door deze elementen toe te passen, maak je jouw verhalen boeiend en relevant, wat zorgt voor een sterkere verbinding met jouw publiek.

De kracht van Storytelling: Meer bereik en interactie op social media

Op social media zorgen verhalen voor meer bereik en meer interactie, vanwege het entertainende karakter. Daardoor wordt Storytelling steeds meer gebruikt binnen bedrijven en commerciële toepassingen.

Als je storytelling op de juiste manier toepast, laat je zien dat je aandacht hebt voor je lezer en weet met welke problemen deze worstelt. Je verkoopt niet, maar legt verbinding met de lezer. Zo schep je vertrouwen, bouw je een band op en zal de lezer, als dat nodig is, met zijn probleem bij jou komen. Je bouwt geloofwaardigheid op en daardoor vertrouwt de lezer je.

Gebruik je content op verschillende kanalen en in verschillende vormen. Wees ook niet bang om je content nog eens te hergebruiken. Jouw verhaal mag gehoord worden!

Lees in mijn eerdere blog over Hoe je social media succesvol inzet voor jouw bedrijf.

Meer tips over Storytelling

Kijk eens op de website van Harry Slagman. Ik mocht al eens een workshop Storytelling bij hem volgen en heb daarvan zijn “Verstop de Pil in de Pindakaas” zeker onthouden.

Ook spreker Jos Burgers is geweldig in anekdotes over klantervaringen.

In de Internet Marketing Kennisbank lees je uitgebreide informatie over hoe je Storytelling toepast in de marketing voor je online bedrijf.

En als laatste tip (met een beetje humor) het boek “De Succesillusie” van Richard Engelfriet. Richard haalt in zijn boek alle voor de hand liggende marketingtechnieken onderuit aan de hand van herkenbare voorbeelden van o.a. Hema en V&D. Hij maakt daarbij veelvuldig gebruik van Storytelling.

Samen aan de slag met Storytelling?

Ik help je graag met het nog beter verpakken van jouw boodschap in blog, website, e-mailmarketing of social media.

Zo komt jouw boodschap duidelijk over bij jouw ideale klanten. Ik ben je rechterhand bij teksten en ondersteun ook met de techniek en vormgeving. Jij kunt met vertrouwen deze taken aan mij overlaten.

Leuk om hierover vrijblijvend met je in gesprek te gaan!

Telefoon 06-30717743
Mail monique.botermans@ligaro.nl.

Voor meer informatie over mijn aanbod, kijk hier.

Monique Botermans Virtual Assistant Online Marketing