Virtual Assistant; What’s in a name?

Ik merk dat de term Virtual Assistant, VA, Virtueel Assistent of Virtual Professional voor veel mensen in mijn omgeving nog onbekend is. Als reactie op mijn enthousiaste verhaal hoor ik dan “Ehm, wat ga je doen?!”. Vervolgens leg ik uit dat ik zzp en kleine ondernemers op afstand ondersteuning bied. Ik zorg voor structuur en praktische hulp, zodat de ondernemer meer rust ervaart en taken kan loslaten. Daardoor ontstaat er ruimte voor andere zaken en voor groei.

Toch blijft dit nog steeds wat vaag. Als VA kan ik ondernemers op diverse onderwerpen ontzorgen. Om het echt te begrijpen, moet je het eerst zelf ervaren.

Wat doet een Virtual Assistant?

Wikipedia geeft de volgende definitie van een VA: Een virtueel assistent is over het algemeen een freelancer en biedt professionele administratieve, technische of creatieve ondersteuning aan klanten op afstand vanuit een thuiskantoor.”

Elke Virtual Assistant heeft een eigen takenpakket en specialisatie en daardoor zijn VA’s inzetbaar op uiteenlopende onderwerpen. Jij bepaalt welke taken je uitbesteed:

  • Zijn het de energievreters?
  • Wil je gaan professionaliseren?
  • Zijn er taken die steeds blijven liggen of worden uitgesteld?
  • Of wil je taken uitbesteden waarvoor jij de kennis niet in huis hebt?
  • Welke taken kan een Virtual Assistant voor je oppaken?

Welke taken kan een Virtual Assistant van je overnemen?

Zoals gezegd heeft elke VA een eigen dienstenaanbod en kun je dus diverse taken uitbesteden. Denk maar eens aan je administratie, office management, online marketing of het bouwen van een website of online trainingsomgeving. Ook kan een Virtual Assistant helpen om je bedrijfsprocessen te optimaliseren of een evenement te organiseren.

Onderstaand een aantal leuke artikelen hierover geschreven door VA School:

300 werkzaamheden die je kunt uitbesteden aan een VA
Vijf tips voor het inschakelen van een VA

Welke voordelen heeft het om taken uit te besteden aan een VA?

Het werken met een Virtual Assistant brengt verschillende voordelen voor een bedrijf:

  • Het geeft een bedrijf meer flexibiliteit dan bij een vast dienstverband.
  • Er is geen vaste werkplek en computer nodig.
  • Het is eenvoudig om specifieke kennis en ervaring in huis te halen.
  • Al vanaf enkele uren per week kan een VA jouw bedrijf ondersteunen.
  • Een VA is vaak beschikbaar op projectbasis, incidenteel of structureel.

Ook zie je steeds meer Virtual Assistants die samenwerken, zodat ze op een breed gebied ondernemers kunnen ondersteunen en ontzorgen.

Wat is kenmerkend voor een Virtual Assistant?

Elke Virtual Assistant brengt een eigen pakket aan kennis, ervaring en vaardigheden met zich mee.  Wanneer je een VA gaat inhuren is het goed om te bekijken wat jij exact zoekt in een ondersteuner. Toch zijn er ook een aantal typerende kenmerken die bij de meeste van hen terugkomen:  

  • Ten eerste vindt de ondersteuning vooral op afstand plaats.
  • Virtual Assistants helpen of ondersteunen graag anderen in hun werk.
  • Ze zijn vaak experts in hun werkgebied. Daardoor zijn ze goede sparringpartners voor ondernemers.
  • Meestal zijn ze nieuwsgierig en leergierig en duiken graag in nieuwe materie.
  • VA’s zijn enthousiast en gepassioneerd over waar ze voor staan.
  • Vaak worden ze blij van een veelzijdig takenpakket.
  • Tenslotte zijn ze digitaal vaardig. Ze zijn dus handig met diverse tools en computerprogramma’s.

Ik ben natuurlijk nog “nieuw” in de wereld van Virtual Assistants. Ik ben nog volop de ins en outs aan het ontdekken. Dit o.a. door mijn opleiding bij VA School. Maar ik ben in ieder geval al superenthousiast over het fijne netwerk waarin ik ben terechtgekomen! VA’s zoeken elkaar op, delen ervaringen en helpen elkaar vooruit als dat nodig is.

Sinds begin juli 2021 (start van mijn opleiding) heb ik al heel veel nieuwe ervaringen opgedaan. Ik ben geprikkeld door alle mogelijkheden en benieuwd naar het vervolg van mijn ontdekkingsreis…

Ben je benieuwd waarin ik jou kan ondersteunen?

Mijn diensten zijn onderverdeeld in Online marketing support en Business support. Bekijk deze pagina’s voor meer informatie. In een oriënterend gesprek vertel ik je er graag meer over. Neem hiervoor contact met mij op via telefoon 06-306 177 43 of per mail monique.botermans@ligaro.nl. Op LinkedIn lees je meer over mijn achtergrond en werkervaring.

Hopelijk tot snel!

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support