Succesvol werk uitbesteden aan een Virtual Assistant - De sleutel voor succes

Werk uitbesteden aan een Virtual Assistant: De sleutel tot ondernemerssucces

Als zzp of kleine ondernemer vervul je veel verschillende rollen en is het bijna onmogelijk om overal verstand van te hebben. Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen. Je kunt werk uitbesteden, bijvoorbeeld aan een Virtual Assistant (VA). 

Ontdek in dit artikel hoe je als ondernemer taken kunt delegeren aan een VA en zo kostbare tijd vrijmaakt voor je kerntaken.

Vergroot je focus en efficiency, verminder stress en geef jezelf de ruimte om te groeien.

Lees in dit artikel wat een Virtual Assistant is.

Geef jezelf de ruimte om te bloeien en werk slimmer, niet harder!

De allereerste (en misschien wel de lastigste) stap is beseffen dat je niet alles alleen kunt (en hoeft) te doen. Het loslaten en afstand nemen is essentieel om verder te kunnen groeien. Moeilijk, want tja… het is JOUW bedrijf en jij weet exact hoe je het hebben wilt. Soms ben je zo overweldigd door het ondernemerschap, dat je niet beseft dat je hulp kunt gebruiken.

Besef dan dat het juist heel krachtig is om hulp in te schakelen. Je hoeft niet alles te weten of te kunnen, en er zijn andere ondernemers die (met evenveel zorg en aandacht) taken van je kunnen overnemen.

loslaten en werk uitbesteden aan Virtual assistant

Een Virtual Assistant; jouw partner in succesvol werk uitbesteden als kleine ondernemer

Er komt een moment waarop het verstandig is om bepaalde taken uit handen te geven en te delegeren. Of het nu komt doordat je bepaalde kennis mist, meer expertise en efficiëntie in je bedrijf wilt brengen, of simpelweg omdat je er zelf geen tijd meer voor hebt. Door werk uit te besteden creëer je ruimte om je te focussen op je kernactiviteiten (= jouw passie!) en kan je bedrijf verder groeien.

Aan welke taken kan ik dan denken?

  • Administratieve taken
  • Boekhouding, facturatie
  • Marketing en reclame
  • HR en salarisadministratie
  • IT-ondersteuning
  • Websitebeheer en onderhoud
  • Sales of klantenservice
  • en nog veel meer…

Stap 1: Bepaal welke taken je aan een ander kunt/wilt toevertrouwen:

Maak een overzicht van al je taken en verantwoordelijken. Breng hier vervolgens een onderscheid in aan:

  • Kerntaken; dit zijn de belangrijkste taken binnen jouw bedrijf. Deze maken het verschil en bepalen je identiteit als ondernemer. Het gaat om die specifieke zaken die jij het liefste doet en waar je echt goed in bent. Doordat er zoveel op je bord ligt, mis je soms aandacht en concentratie hiervoor.
  • Eenvoudige administratie; deze klussen kosten je weinig tijd of moeite en zijn gemakkelijk uit te voeren. Prima, om deze zelf te doen, behalve als het er te veel zijn (en je er stress door ervaart) of ze te veel energie kosten.
  • Complex, specialistisch en/of tijdrovend; deze randzaken van jouw onderneming ‘doe je er wel even bij’. Vaak zijn het specialistische werkzaamheden, maar vind je ze leuk om zelf te doen of horen ze volgens jou gewoon bij het ondernemerschap.

Bekijk nu kritisch jouw takenlijst en ontdek jouw uitdagingen. Bij welke werkzaamheden kun je hulp gebruiken omdat je niet de kennis en vaardigheden in huis hebt, of omdat iemand anders het sneller (= meer handigheid) of beter (= meer expertise) voor je kan doen?

Boost je productiviteit en groei en win tijd en energie door werk uit te besteden.

Bedenk wat het je oplevert als je deze taken uitbesteedt. Denk aan meer energie en tijd voor andere zaken (zowel werk als privé), professioneler en efficiënter kunnen werken of eindelijk ruimte creëren voor reflectie en daarna groei van jouw onderneming.

Afhankelijk van de prioriteiten in jouw bedrijf en wat uitbesteden oplevert, kun je er een budget opplakken.

Bepaal ook de frequentie van de samenwerking. Gaat het om een eenmalige klus, een langdurige samenwerking, wisselende opdrachten of enkel tijdens de vakantie of drukke periodes.

Uitbesteden aan een Virtual Assistant is investeren en groeien

Stap 2: De perfecte match in een samenwerking vinden

Nu je stap 1 succesvol hebt afgerond en helder hebt wat je nodig hebt, is het tijd om op zoek te gaan naar de juiste kandidaat.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen; plaats een opdracht op een platform voor freelancers, zet de vacature op een website of maak deze bekend via social media. Houd er rekening mee dat er vaak veel reacties komen en dat het kiezen van de beste kandidaat een uitdaging kan zijn. Vergeet daarom niet om ook eens goed rond te vragen binnen jouw netwerk, aangezien daar vaak prachtige samenwerkingen ontstaan.

Bij het selecteren van een kandidaat zijn kennis en ervaring belangrijke criteria, maar zeker zo belangrijk is de persoonlijkheid van de kandidaat. Naar mijn mening is een wederzijdse klik hebben zeker zo belangrijk voor een goede samenwerking. Daarom adviseer ik om met verschillende kandidaten in gesprek te gaan en goed te vragen naar hun werkwijze en aanpak.

Stap 3: De samenwerking kan starten en hoe nu verder?

Geweldig, je hebt de juiste kandidaat geselecteerd!

Nu is het tijd om de samenwerking verder vorm te geven. Meestal worden de afspraken vastgelegd in een opdrachtovereenkomst. Zorg er voor dat je duidelijke werkafspraken maakt over beschikbaarheid, manier van communiceren, werkinstructies en het geven van feedback op opdrachten. Vaak worden er tools en software gebruikt bij het uitvoeren van opdrachten. Maak hierover duidelijke afspraken en regel indien nodig toegang tot jouw systemen.

Een samenwerking met Monique: Hoe verloopt dat?

Voor nieuwe klanten hanteer ik vaak een strippenkaart, zodat je op een laagdrempelige manier kennis kunt maken met mijn diensten. Als dit goed bevalt en we hebben een duidelijk beeld van de taken die je wilt uitbesteden, dan werk ik op uurbasis voor een vast of flexibel aantal uren per maand.

Alle contractafspraken leg ik vast in een opdrachtovereenkomst en alle werkafspraken staan in een gedeeld Trello-bord. Hierin kun je altijd de actuele status van taken bekijken. We plannen regelmatig een (online) overleg om zaken terug te koppelen, te evalueren of voor afstemming over nieuwe onderwerpen.

Foto van Monique Botermans - Virtual Assistant - Online Marketing

Het liefst werk ik voor langere tijd samen met mijn klanten, breng de nodige verbeteringen aan en kan zo echt een bijdrage leveren aan de groei van de ondernemer!

Benieuwd naar hoe je werk aan mij kunt uitbesteden?

Als Virtual Assistant en allround expert op het gebied van Online marketing help ik zzp-ers, coaches en adviseurs bij het inrichten en vergemakkelijken van hun Online marketing.

Heb je hier zelf niet de tijd, kennis of het geduld voor? Ik help je graag, al vanaf enkele uren per week. Leuk om eens (digitaal) kennis met je te maken!

Telefoon: 06-306 177 43
E-mail: monique.botermans@ligaro.nl

Op LinkedIn lees je meer over mijn achtergrond en werkervaring.

Hopelijk tot snel!

Online marketing | Business Support | Monique Botermans | Ligaro Support