Vergroten online zichtbaarheid en online marketing

Waarom is zichtbaar ondernemen belangrijk?

Elke ondernemer heeft een bijzonder verhaal, unieke persoonlijkheid en eigen stem. Daardoor is de aanpak voor het vergroten van je online zichtbaarheid geen ‘one size fits all’. Wat voor de ene ondernemer perfect werkt, is voor een ander totaal ineffectief. Ik ben van mening, dat als je op de juiste manier zichtbaar wil zijn, het belangrijk is om je aanpak goed af te stemmen op jezelf én op de behoefte van je doelgroep en klanten.

In dit artikel lees je over de verschillende mogelijkheden binnen online marketing, zodat je kunt ontdekken wat het beste bij jou past.

Wat houdt online zichtbaarheid voor een bedrijf in?

Online zichtbaarheid verwijst naar de mate waarin een bedrijf aanwezig is op het internet. Je wilt online goed gevonden worden door jouw doelgroep en hen jouw onderscheidende vermogen laten zien. Zo trek je de aandacht van potentiële klanten, onthouden en waarderen ze je en weten je te vinden als dat nodig is. Je moet jezelf hiervoor goed kennen en jouw identiteit vinden, zodat je ook daadwerkelijk de klanten aantrekt, die bij je passen.

Waar en hoe start je met effectief online zichtbaar zijn?

Je hebt het vast al héééél vaak gehoord of gelezen (en hopelijk eerder ook al eens opgeschreven 😉). Ga voor jezelf na wie je bent als ondernemer, wat je precies aanbiedt en wie je doelgroep is. Neem echt even de tijd om terug te gaan naar de basis en maak het zo concreet mogelijk.

 

  • Wie ben jij als ondernemer?
  • Wat zijn jouw kernwaarden?
  • Wat maakt je uniek?
  • Hoe communiceer je?
  • Wat bied je precies aan?
  • Op welke kanalen ben je actief?
  • Wie zijn je supporters?
  • Welke prijzen hanteer je?
Online zichtbaarheid vergroten ken jezelf als ondernemer

Personal branding en het definiëren van je ideale klant gaan hand in hand.

Als het goed is, kun jij nu precies benoemen waar je voor staat? Richt je vervolgens op jouw ideale klant: hoe goed ken jij hen? Het helpt om dit zo gedetailleerd mogelijk uit te schrijven in een persona.

Wie is jouw ideale klant?
– Demografische gegevens (geslacht, leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau etc.)
– Specifieke kenmerken:

– Welke uitdagingen ervaren ze?
– Wat doen zij het allerliefste?
– Wat is voor hen echt belangrijk?
– Welke (social) media gebruiken ze?
– Hebben zij bepaalde karaktereigenschappen, hobby’s of interesses?

Zo heb je een compleet plaatje van jouw doelgroep en kun je gemakkelijker jouw teksten en boodschap richten op deze (denkbeeldige) persoon. Het is belangrijk om jouw (online) taalgebruik af te stemmen op wie jij bent (= authentiek zijn) en wat je met je bedrijf wilt uitstralen.

Wat weerhoudt je ervan om je zichtbaarheid aan te pakken?

Het kan zijn dat bepaalde overtuigingen je belemmeren om daadwerkelijk aan de slag te gaan met je online zichtbaarheid. Herken je jezelf in de volgende uitspraken van andere ondernemers?

“Ik ben niet goed genoeg.”
“Daar heb ik echt geen tijd voor.”
“Niemand is geïnteresseerd in wat ik te zeggen heb.”
“Ik begrijp het niet goed genoeg.”
“Het kost te veel geld.”
“Ik ben bang voor negatieve reacties.”
“Ik weet niet waar ik moet beginnen.”

Als je merkt dat je last hebt van deze beperkende gedachten, probeer ze dan stap voor stap om te buigen. Door zelfreflectie word je steeds bewuster van jouw obstakels. Ga na of deze gedachten werkelijk ‘waar’ zijn door ze te bespreken met een vertrouwenspersoon, business buddy of coach. Zet ze vervolgens om naar een positieve en realistische aanpak. Natuurlijk kan extra scholing je ook helpen om met meer vertrouwen je online marketing aan te pakken.

Opvallen en jezelf zijn in online zichtbaarheid

Strategieën om online op te vallen als kleine ondernemer

Laten we eens kijken naar enkele effectieve strategieën om jouw online aanwezigheid te versterken. Belangrijk daarbij is dat je kiest wat het beste bij jou, jouw bedrijf en doelgroep past. Onderstaand een beknopte opsomming. Als je meer wilt weten over de gebruikte technieken; lees dan het bijbehorende blogartikel voor meer informatie.

Ik geloof dat online marketing het beste werkt wanneer je jouw website, e-mailmarketing en social media naadloos met elkaar weet te integreren tot een geheel. Het is van belang dat je consistent bent in je boodschap, vormgeving en taalgebruik. Op die manier ben je herkenbaar en creëer je vertrouwen bij jouw doelgroep.

Een handig hulpmiddel daarbij kan zijn om deze informatie vast te leggen in een brandboard.

Stap 1 = Zorg voor een technisch, visueel en tekstueel goed werkende website

Wil je weten of je op de goede weg bent? Download dan mijn Checklist voor website optimalisatie en conversie optimalisatie.

Stap 2: Bouw een warme relatie op met je doelgroep

  • E-mailmarketing is een middel om een relatie op te bouwen en te onderhouden. Maak bijvoorbeeld gebruik van een nieuwsbrief om bestaande contacten op de hoogte te houden van je activiteiten.
  • Je kunt e-mailmarketing ook inzetten om nieuwe producten of een webinar te promoten of om een “proevertje” aan te bieden in de vorm van een e-book of gratis download. Zo kan iemand laagdrempelig met je kennismaken.
  • Uiteraard zijn traditionele manieren van relaties opbouwen, zoals het bijwonen van (online) netwerkbijeenkomsten, prospect bellen of mailen en deelnemen aan events, ook effectief.
  • Deel je kennis via interviews, publicaties, workshops, webinars en andere evenementen.
Online zichtbaarheid unieke combinatie; wat is de kracht?

Stap 3 = Kies het juiste social media kanaal om (nieuwe) klanten aan te trekken.

Wanneer je duidelijk je doelgroep hebt geïdentificeerd, weet je waar ze actief zijn. Het is dus logisch, als jij ook op deze kanalen actief bent. In dit blog lees je de basisprincipes voor het inzetten van social media voor je bedrijf.

 

  • Het is belangrijk om consistent aanwezig te zijn op social media, maar stel jezelf realistische en haalbare doelen. Zo ga je ook daadwerkelijk aan de slag met je doelen.
  • Social media is een goed hulpmiddel om potentiële klanten naar jouw website te leiden of om contact met je op te nemen.
  • Maak slim gebruik van hashtags en zoekwoorden. Zorg dat je varieert in content en hanteer een passende schrijfstijl.
  • Ook het opzetten van challenges, introduceren van korting of samenwerken met anderen kan een effectieve strategie zijn.
  • Als laatste tip wil ik je meegeven dat het zinvol is om jouw resultaten te meten en evalueren. Zo weet je waar je kunt bijsturen.

Let op! Het opzetten van een effectieve social media strategie vergt tijd en gestructureerde planning. Onthoud dat een nieuwe klant vaak 7 of meer contactmomenten nodig heeft, voordat er een basis van vertrouwen is.

Stap 4: Bouw ambassadeurs op door goed relatiebeheer

  • Onderhoud warm contact met je relaties via e-mailmarketing, social media of andere netwerkmogelijkheden.
  • Vraag klanten om reviews en plaats deze op jouw website, LinkedIn of social media, Google Mijn Bedrijf of reviewsite zoals Trustpilot of Webwinkelkeur. Zo bouw je vertrouwen op bij mogelijke nieuwe klanten.
  • Breng de klantreis in kaart, zodat je weet waar je je het beste op kunt richten.

Betaalde advertenties inzetten voor het vergroten van je online zichtbaarheid

Het inzetten van betaalde advertenties is een laatste strategie om je online zichtbaarheid te verbeteren en meer potentiële klanten te bereiken. Dit vereist echter wel enige expertise. Het is slim om vooraf concrete doelen te stellen en het juiste doelgroepsegment en kanaal te selecteren. Ook hier is het essentieel om je merk, doelgroep en publiek goed te begrijpen en je aanbod daarop af te stemmen. Vooral bij betaalde advertenties is het van belang om de resultaten nauwlettend te volgen. Het gaat te ver voor dit artikel om dit onderwerp hier uit te werken.

Authentiek ondernemen - op jouw manier online zichtbaar zijn

De sleutel tot een succesvolle (online) zichtbaarheid

Wat je ook kiest uit bovenstaande methoden, één ding is daarbij superbelangrijk, namelijk dat je authentiek bent. Ga voor een aanpak die bij je past en waar je volledig achter staat. Wees trouw aan jezelf, want alleen dan trek je de juiste klanten aan.

Jij bent uniek, dus doe het op JOUW manier! Het is een individuele reis omdat er geen ‘one size fits all’ aanpak is die voor iedereen werkt. Het draait om experimenteren, ontdekken en aanpassen tot je vindt wat voor jou werkt.

Wil je liever samen deze ontdekkingsreis aangaan? Ik help je graag, zelfs al vanaf enkele uren per maand.

Ontdek hoe ik je kan helpen jouw online aanwezigheid te versterken?

Merk je dat het toch lastig is om consequent aan de slag te gaan met jouw online zichtbaarheid? Heb je behoefte aan een stok achter de deur, iemand die met je meedenkt en kennis heeft van online marketing?

Ik help je graag! Neem contact met me op zodat ik je meer kan vertellen over de mogelijkheden.

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support