Slimme e-mailmarketing voor kleine ondernemers

Oktober reeks: Slimme e-mailmarketing voor kleine ondernemers

Deze maand deelde ik waardevolle inzichten, tips en kennis over e-mailmarketing op social media in mijn reeks ‘Slimme e-mailmarketing als kleine ondernemer‘. Alle post uit deze reeks heb ik in dit blog samengevoegd tot een compleet en helder overzicht over e-mailmarketing.

Ontdek waarom e-mailmarketing een krachtige manier is om klantrelaties op te bouwen en je bedrijf onder de aandacht te brengen.

Wil je meer lezen over hoe je de online zichtbaarheid van je website kunt verbeteren? Lees dan dit blog

De onderwerpen uit mijn reeks:

E-mailmarketing en de juiste strategie

E-mailmarketing heeft talloze toepassingen. Bedrijven gebruiken het ter promotie van producten of diensten, voor aankondigingen van een evenement of als follow-up na aankopen of downloads. Met een e-mailmarketingsysteem kun je berichten personaliseren, vormgeven in je eigen huisstijl en naar specifieke contactgroepen verzenden.

Het voordeel? Jij hebt de controle over je contacten en bepaalt wanneer en aan wie je berichten verstuurt, zonder afhankelijk te zijn van externe platforms. De impact van e-mail is groot en vraagt om actie van de ontvanger. Door statistieken te analyseren, kun je je acties verfijnen.

Natuurlijk, e-mailmarketing wordt veel gebruikt, maar als je het op de juiste manier toepast, kan het een waardevol hulpmiddel zijn voor je online marketing. Dankzij de relatief lage kosten en de verscheidenheid aan aanbieders is e-mailmarketing toegankelijk voor kleine organisaties.

Hoe kies je de beste e-mailmarketing software?

Het kiezen van de juiste e-mailmarketing software kan een uitdaging zijn. De vraag โ€œWat is een goed mailing- of nieuwsbrief softwarepakket?โ€ is namelijk niet eenvoudig te beantwoorden. De keuze hangt af van verschillende factoren en er zijn diverse aanbieders met uiteenlopende voorwaarden om rekening mee te houden. Lees deze post als je er alles over wilt weten of bekijk hieronder mijn vijf tips.

Het verhaal van Floor; een inspirerend voorbeeld

Floor is als loopbaancoach het liefst bezig met het coachen van professionals bij het vinden van hun droombaan. Met haar zachte en open houding maakt zij ook lastige onderwerpen bespreekbaar.

Ze heeft in de jaren dat zij werkzaam is als loopbaancoach een aanzienlijke contactenlijst opgebouwd in haar e-mailmarketingsysteem. Elke twee tot drie weken stuurt zij hen een nieuwsbrief met informatie over werk en leven. Hoewel haar contactenlijst stabiel is, komt er weinig respons – laat staan nieuwe verkopen – uit haar mailings.

Tijdens onze kennismaking spraken Floor en ik uitvoerig over haar passie voor het vak. Daarna heb ik enkele nieuwsbrieven doorgenomen om zo de verbeterpunten te bepalen. Het viel mij op, dat de passie voor haar werk, onvoldoende tot uiting kwam.

๐˜‹๐˜ฆ ๐˜ฆ-๐˜ฎ๐˜ข๐˜ช๐˜ญ๐˜ด ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ช๐˜จ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ป๐˜ข๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ค๐˜ฉ (๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต โ€œ๐˜๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ด๐˜ข๐˜ถ๐˜ด๐˜ซ๐˜ฆโ€) ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฌ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฏ.

Samen hebben we gewerkt aan het toevoegen van meer waarde aan haar nieuwsbrieven. Floor deelt nu haar persoonlijke ervaringen en schrijft over herkenbare problemen voor haar lezers. We hebben ook haar ’tone of voice’ aangepast, waardoor ze veel herkenbaarder is geworden voor haar lezers.

Met mijn hulp – en als stok achter de deur – stuurt Floor nu met regelmaat een goed gelezen mailing naar haar contactenlijst. Haar e-mails zijn boeiender en ze ontvangt regelmatig lieve reacties van lezers die zich in haar verhaal herkennen.

E-mailmarketing ontbrekende ingredienten

Vijf tips voor effectieve e-mailmarketing voor jouw bedrijf

Hierboven lees je het verhaal van Floor; een inspirerend voorbeeld over een passioneerde loopbaancoach die meer impact wilde maken op de lezers van haar nieuwsbrief.

Zij stuurt nu met regelmaat e-mails naar haar contactenlijst, die enthousiast worden gelezen en betrokken reacties opleveren. De band met haar lezers is versterkt en gestaag breidt ze haar contactenlijst verder uit.

Hieronder lees je mijn vijf waardevolle tips waarmee Floor haar e-mailmarketing aanzienlijk verbeterde.

1. Alles draait om waarde:

In plaats van puur te focussen op verkopen, schreven we gericht op haar doelgroep. Floor deelde haar eigen ervaringen en voegde blogs toe met onderwerpen die haar klanten รฉcht bezighielden.

2. Herkenbaarheid is van wezenlijk belang:

Floor en ik werkten aan het consistent maken van haar huisstijl en de ’tone of voice’ in haar mailings. Door zich persoonlijker en kwetsbaarder op te stellen, zorgde dit voor veel meer herkenbaarheid en betrokkenheid.

3. Het juiste moment kiezen:

Samen ontdekten we de beste tijd om haar nieuwsbrieven te verzenden, door te experimenteren met verschillende dagen en tijden en te kijken naar de open- en klikratio’s.

4. Responsieve mailings:

We zorgden ervoor dat haar e-mails zowel op desktop als mobiele apparaten goed te lezen waren, aangezien steeds meer lezers de e-mails op hun telefoon bekijken.

5. Duidelijke Call-to-Actions:

Elke e-mail bevat nu een duidelijke ‘vervolgstap’ voor de lezers, zoals het verwijzen naar een blog, mogelijke inschrijving voor een webinar of het promoten van haar nieuwste aanbod.

Maak je contactenlijst weer springlevend

Okรฉ, je hebt hard gewerkt om een waardevolle lijst met contacten op te bouwen in je e-mailmarketingpakket. Supergoed bezig! ๐Ÿ’ช

Maar laten we eerlijk zijn: hoe actief en betrokken zijn deze contacten nog? Als je al wat langer bezig bent met e-mailmarketing, merk je waarschijnlijk dat de respons afneemt. Mails worden minder vaak geopend en het aantal klikken op een link zijn sterk verlaagd.

Wanneer dit gebeurt, is het tijd om je contactenlijst onder de loep te nemen en op te schonen. Waarom? Het geeft je een veel beter beeld van wie รฉcht geรฏnteresseerd is in wat je te zeggen hebt.

E-mailmarketing contactenlijst beheren

Waarom het updaten van je contactenlijst van cruciaal belang is

Door een opruiming en nauwkeurige analyse van de statistieken van je e-mails, krijg je inzicht in de interesses van je lezers. Zo kun je je e-mailcampagnes beter afstemmen en een waardevollere lijst met contacten opbouwen. Want wat heb je aan een contact dat nooit meer je e-mails opent?

Op dit moment ben ik samen met een klant bezig met zo’n opruimactie van haar contactenlijst. Het is best spannend, want we gaan binnenkort behoorlijk wat contacten verwijderen ๐Ÿ˜ฏ. Maar door dit te doen, krijgen we een veel realistischer beeld van wie echt betrokken is.

AVG en E-mailmarketing

In je rol als coach, trainer of adviseur ben je waarschijnlijk goed op de hoogte van de kracht van e-mailmarketing om je (potentiรซle) klanten te bereiken en relaties op te bouwen. Maar hoe zit het eigenlijk met de privacy van je contacten in jouw e-mailmarketingsysteem? Wat zijn je verplichtingen en rechten?

Misschien niet het allerleukste onderwerp, maar wel belangrijk om rekening mee te houden.

Hieronder heb ik een aantal essentiรซle zaken voor je op een rijtje gezet. Hiermee bouw je klantrelaties op zonder de privacy van je contacten in gevaar te brengen.

Heldere toestemming

De AVG wetgeving schrijft voor dat er sprake moet zijn van heldere toestemming. Je moet duidelijk en in eenvoudige taal uitleggen waar je precies toestemming voor vraagt en transparant zijn over de gegevensverwerking in de privacyverklaring.

  • Welke gegevens verwerk je?
  • Waarom doe je dit?
  • Juridische grondslag?
  • Hoe lang bewaar je deze?
  • Toestemmingseisen: vrij, specifiek, geรฏnformeerd en ondubbelzinnig

(Double) opt-in

Om het bewijs van goedkeuring aan te tonen gebruik je best een (double) opt-in. Hiermee vraag je expliciete toestemming voor het toesturen van informatie via een aanvinkvakje = opt-in. Wanneer je vervolgens een mail stuurt met een bevestigingslink dan spreken we over een double opt-in. Een double opt-in is (nog) niet verplicht, maar bewijst wel expliciete toestemming en filtert ongeldige e-mailadressen uit.

Toestemming nieuwsbrieven

Formeel gezien is het niet toegestaan om contacten automatisch toe te voegen aan een nieuwsbrieflijst. Ook na een download of aanmelding voor een gratis webinar heb je expliciete toestemming nodig. Je kunt contacten voor je nieuwsbrief simpel uit je contactenlijst filteren met een tag. Vermeld altijd de mogelijkheid tot aanmelden voor je nieuwsbrief in je e-mailautomatisering.

Klanten mag je wel op de hoogte houden van relevant aanbod = gerechtvaardigd belang. Bij soortgelijk aanbod is er dus geen expliciete toestemming nodig. Wel moet je en eenvoudige afmeldoptie (opt-out) aanbieden en geef je inzicht waarom een contact is opgenomen in een bepaalde mailinglijst.

Privacy e-mailmarketing en AVG

Beheren van je contactenlijst

Zorg ervoor dat je enkel noodzakelijke gegevens vraagt bij aanmelding. Wanneer je bijvoorbeeld een webinar organiseert, is het bewaren van een telefoonnummer niet nodig. Geef contacten ook altijd de optie om zich eenvoudig (liefst in 1 klik ) af te melden. Plan regelmatig een opschoonactie in van je e-mailmarketingsysteem en verwijder de uitgeschreven contacten en onnodige lijsten.

Gevolgen en sancties

En wat gebeurt er als je je niet aan de regels houdt?

Je krijgt een melding bij de autoriteit persoonsgegevens en dat kan leiden tot een boete. Bovendien krijg je een melding bij de leverancier van je e-mailmarketing pakket. Daardoor komen jouw berichten vaker in de spam terecht. Het is belangrijk om spaarzaam te zijn met je contactenlijst en geen onnodige informatie door te sturen.

Til jouw emailmarketing naar een hoger niveau met โ€˜doelactiesโ€™!

De mogelijkheden voor e-mailmarketing zijn erg uitgebreid en je weet vast dat het veel meer is dan alleen maar het verzenden van e-mailberichten. Het is een krachtige tool om je bedrijf te laten groeien en je doelgroep te bereiken op een persoonlijke en impactvolle manier.

Zelf ben ik erg enthousiast over de mogelijkheid voor het inzetten van โ€˜doelactiesโ€™ in je e-mailmarketingfunnel. Met doelacties kun je contacten op een slimme manier door jouw funnel leiden (en bepaalde stappen laten overslaan). Afhankelijk van het e-mailmarketingpakket dat je gebruikt, zijn er verschillende mogelijkheden.

 

Waarom en hoe zet je doelacties in voor jouw e-mailmarketing?

  • Een doelactie is handig voor webinars. Als contacten zich slechts enkele dagen voor het webinar aanmelden, wil je niet dat ze irrelevante e-mails ontvangen. Dankzij doelacties sla je deze automatisch over.
  • Na aankoop beรซindig je bepaalde funnels. Klanten hebben geen behoefte aan dezelfde berichten als leads. Doelacties zorgen ervoor dat je communicatie op de juiste plaats eindigt.
  • Je kunt een doelactie instellen en contacten opnieuw aan een automatisering toevoegen, als je nieuwe mails hebt toegevoegd ter opvolging. Zo voorkom je dat contacten dezelfde e-mails twee keer ontvangen.
Online zichtbaarheid unieke combinatie; wat is de kracht?

De kracht van online zichtbaarheid

De kracht van online zichtbaarheid is voor mij een combinatie van een actuele website, e-mails die met plezier gelezen worden en consistent zichtbaar zijn op de juiste socialmediaplatforms.

Als je deze goed inzet in jouw bedrijf, versterken ze elkaar en ontstaat er een wisselwerking tussen de drie. Je creรซert voldoende contactmomenten, bouwt een waardevolle relatie op en wekt daarmee vertrouwen bij je doelgroep!

Hoe ben jij bezig met deze drie pijlers in jouw bedrijf? Heb jij voldoende focus op je website, e-mailmarketing en social media? Ik geloof echt dat daarin de kracht zit van online zichtbaarheid.

Mijn rol als Online Marketing Partner voor kleine ondernemers

Voor klanten is het eerste wat ik doe de website, e-mailmarketing (of klantcontact) en social media onder de loep nemen. Zo breng ik de verbeterpunten in kaart. Belangrijk daarbij is om rekening te houden met de doelgroep, maar ook zeker met de klant zelf. Als de ondernemer niet achter de aanpak staat, zal deze niet het gewenste effect hebben.

In mijn rol als Online Marketing partner ondersteun ik je op gebieden waarin je zelf minder sterk bent of die je simpelweg niet graag doet. Ik neem met plezier het technische aspect van je over, maar help je ook graag met het finetunen van teksten en de creatieve vormgeving.

Doelen slimme e-mailmarketing

Jouw doelen bepalen voor je e-mailmarketing

Als je e-mailmarketing serieus neemt, weet je dat het veel meer is dan alleen maar e-mails verzenden. Het is een krachtige tool om je bedrijf te laten groeien en je doelgroep te bereiken op een persoonlijke en impactvolle manier.

Of je nu:

  • een groei in je klantenbestand wilt zien
  • meer leads wilt genereren
  • je merkbekendheid wilt vergroten
  • of je expertise wilt delen

E-mailmarketing kan het voor je doen. Maar, om echt het maximale uit je e-mailmarketing inspanningen te halen, is het stellen (en opvolgen) van duidelijke doelen een absolute must!

Een goed gepland e-mailmarketingdoel:

  • Geeft richting: Het vertelt je welke (kleine) acties je moet ondernemen om je doel te bereiken.
  • Meet succes: Het laat je weten of je op de goede weg bent en wat wel of niet voor je werkt.
  • Stimuleert actie: Het motiveert je om consequent en strategisch te handelen.
  • Creรซert focus: Het helpt je om je inspanningen te concentreren op wat echt belangrijk is voor jouw bedrijf.

Dus, welke doel(en) wil jij bereiken met jouw e-mailmarketing? Is het om je maandelijkse nieuwsbrief naar een breder publiek te sturen, een speciale aanbieding te promoten, of je nieuwe online cursus te lanceren?

Klaar om je e-mailmarketing te verbeteren, maar behoefte aan een betrouwbare rechterhand?

Ik maak graag kennis met je om te bespreken hoe ik jouw bedrijf online laat stralen, op een manier die bij jou past! Je kunt hiervoor contact met mij opnemen via telefoon 06-30617743 of per mail monique.botermans@ligaro.nl. Voor meer informatie over onze dienst Online marketing, kijk hier.

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support