Laatste wijziging: 6 november 2025

Maak een start met e-mailmarketing zonder gedoe

Wil je starten met e-mailmarketing, maar weet je niet goed waar je moet beginnen?
Of heb je al een e-mailmarketing systeem, maar gebruik je het eigenlijk te weinig?

E-mailmarketing is één van de effectiefste manieren om klanten aan je te binden. Zeker als coach of kleine ondernemer, waarbij persoonlijke aandacht en vertrouwen superbelangrijk zijn. In dit blog ontdek je:

  • Wat e-mailmarketing precies is.
  • Waarom het nog steeds goed werkt.
  • Hoe je stap voor stap begint – zonder technische stress.

Vanaf nu heb je geen enkel excuus meer om het niet te doen… 😉

site pictogram

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is het bewust en persoonlijk communiceren met (potentiële) klanten via e-mail. Je stuurt waardevolle informatie die aansluit op de fase waarin iemand zich bevindt: kennismaken, verdiepen of kopen.

Het doel?
Een echte relatie opbouwen, vertrouwen creëren en uiteindelijk klanten begeleiden naar een aankoop – op een manier die bij jou past.

Waar kun je e-mailmarketing voor gebruiken?

E-mailmarketing wordt op veel verschillende manieren ingezet en gebruikt door zowel kleine als grote bedrijven in uiteenlopende sectoren.

Je kunt e-mailmarketing bijvoorbeeld inzetten voor:

  • het regelmatig versturen van nieuwsbrieven
  • voor aankondigingen van lanceringen en acties
  • opvolgmails na events, webinars en masterclasses
  • klantcommunicatie na aankoop 
  • reviews en testimonials van klanten verzamelen
  • de opvolging van een vergeten winkelmandje
  • klantenbinding bij verjaardagen of nieuwtjes
  • het verzenden van bedrijfsinformaties, e-books en brochures

Monique’s tip💡: E-mailmarketing kan je flink wat tijd besparen, doordat bepaalde bedrijfsprocessen eenvoudiger en automatisch verlopen. Onderzoek dus zeker de mogelijkheden binnen jouw bedrijf!

Is e-mailmarketing ondertussen niet achterhaald?

Absoluut niet! Zolang je mails schrijft die relevant, persoonlijk en waardevol zijn, blijft e-mailmarketing één van de belangrijkste kanalen om klanten aan je te binden.

Belangrijk daarbij is wél, dat je je doelgroep goed kent, je mails persoonlijk zijn en je de lezer weet te raken. Kortom, je zet e-mailmarketing in met een duidelijk doel voor ogen. 

Zo bouw je een consistente en waardevolle contactenlijst met leads en klanten op.

In dit artikel lees je hoe je e-mailmarketing effectief inzet voor jouw bedrijf.

Starten met e-mailmarketing - hoe doe je dat?

Zo start je stap voor stap met e-mailmarketing

Bepaal je doel

Wat wil je bereiken met e-mailmarketing? Zorg dat je de behoeften van jouw doelgroep goed kent.

Kies een geschikt e-mailmarketing pakket

Is het enkel voor het versturen van nieuwsbrieven? Of heb je een koppeling nodig met je webshop of andere tools? En welke functionaliteiten wil je absoluut niet missen?

Monique’s tip💡: Er zijn verschillende aanbieders, en vaak kun je de pakketten gratis proberen. Maak daar dus zeker gebruik van! Zelf heb ik goede ervaringen met ActiveCampaign/Mailblue, Autorespond, La Posta, Mailerlite en Systeme.io.

Lees mijn blog over het kiezen van de juiste e-mailmarketing software voor jouw bedrijf om je keuze eenvoudiger te maken.

Verzamel je huisstijlgegevens

Ga je van start met een e-mailmarketingsysteem, verzamel dan al je huisstijlgegevens zoals kleuren, lettertypen, logo’s en afbeeldingen, bijvoorbeeld op een brandboard.

Brandboard Ligaro | Merkbord | Online zichtbaarheid | Personal branding

De basisonderdelen van een e-mailmarketing pakket

Hieronder vind je een beschrijving van veelgebruikte onderdelen in een e-mail marketing pakket.

Dashboard

Het dashboard geeft je een overzicht van de belangrijkste gegevens. Vaak kun je er resultaten van campagnes en automations terugvinden of snel een mailing instellen.

Accountgegevens

Vul alles zo volledig mogelijk in en gebruik zoveel mogelijk al je huisstijlgegevens.

Monique’s tip💡: Gebruik een professioneel mailadres, dat verhoogt de afleverbaarheid van je mails en zorg voor een verificatie. Zo komen jouw mails minder vaak in de spam-box van ontvangers terecht.

Maak je eerste mailinglijst aan

Om mailings te verzenden, moet een contact op minimaal 1 e-maillijst staan. Start met de basis en maak het niet direct heel uitgebreid en ingewikkeld, want dan is het steeds lastiger te managen. Raadpleeg de help-funtie van het pakket, mocht je er niet direct uitkomen.

Let op! Beperk het aantal lijsten, om het beheersbaar te houden. Start bijvoorbeeld met één lijst voor “Leads”, één voor “Klanten” en eventueel één voor “Oud Klanten”.

Contacten

Hier beheer je eenvoudig alle contactgegevens.

Let op! Verzamel enkel de noodzakelijke gegevens en zorg voor duidelijke toestemming in verband met de AVG (privacywetgeving). 

Tags

Tags zijn handig en maken het mogelijk om later contacten te filteren. Het werkt als een soort label. Maak dus zeker vanaf het begin al gebruik van slimme tags.

  • Heeft een contact iets aangevraagd?
  • Is er een interesse in een specifiek onderwerp?
  • Wat heeft een contact gekocht?

Een tag geeft de historie weer van een contact, zodat je daar jouw vervolgaanbod op kunt afstemmen.

Automatiseringen of funnels

Deze gebruik je om een automatische mailopvolging in te stellen, zodat contacten na aanmelding deze mails op een door jou ingesteld moment ontvangen.

E-mailmarketing contactenlijst beheren

Contactgegevens AVG proof verzamelen

Gebruik een formulier op je website om contactgegevens te verzamelen en te updaten. Dit formulier koppel je aan je e-mailmarketingsysteem. Zorg dat deze AVG proof is ingericht en vraag enkel om de meest noodzakelijke gegevens. Je kunt kiezen uit de volgende aanmeldingen:

  • Opt-in: de inschrijving is na aanmelding direct bevestigd.
  • Double opt-in: de inschrijving is pas geldig na bevestiging via mail.

Ontwerp het formulier volgens je huisstijl en plaats het vervolgens via een code op je website.

Monique’s tip💡: Start meteen met een double opt-in. Dat levert een betere kwaliteit op van leads en zorgt voor minder spamklachten. Zo filter je ook direct de foutieve mailadressen eruit.

Eenmalige campagne verzenden: jouw nieuwsbrief

Een campagne is een eenmalige mail – bijvoorbeeld een nieuwsbrief, lancering of uitnodiging. Jij bepaalt wanneer en aan welke contacten deze mail wordt verzonden. Vervolgens plan je de mail in, zodat deze op een specifiek moment verstuurd wordt.

Tips bij het schrijven van een nieuwsbrief:

  • Maak het kort en persoonlijk
  • Gebruik een pakkende onderwerpregel
  • Verstuur op vaste momenten
  • Voeg jouw huisstijl en ’tone of voice’ toe voor herkenning
Start met e-mailmarketing E-mail funnel

Een salesfunnel, e-mail funnel of automatisering inrichten

Een e-mail funnel gebruik je als je automatisch bepaalde vervolgstappen wil uitvoeren zoals het verzenden van een mail of het toekennen van een tag of verwijderen uit een lijst. Deze volgt als het ware jouw digitale klantreis.

Het grote voordeel is dat je dit slechts één keer hoeft in te stellen en dat het proces daarna automatisch wordt gestart na de trigger. Hieronder een korte uitleg over de meest voorkomende e-mailfunnels. 

Gratis weggever of e-book

Bij een gratis weggever of e-book is het belangrijk dat de lezer de gevraagde informatie snel en correct toegestuurd krijgt. Zorg voor een originele en aansprekende naam, en biedt voldoende inhoud, zodat je ook echt je expertise kunt laten zien. Daarna kun je nog enkele vervolgmails sturen, zodat de lezer je wat beter leert kennen en ontdekt hoe jij van waarde kunt zijn.

Voorbeeld van een follow-up na aanvraag van een gratis e-book:

  1. Mail 1: Bedankt voor je interesse! Hier is je download.
  2. Mail 2: Reminder – Heb jij het al gelezen?
  3. Mail 3: Interesse in … + bied een kennismakingsgesprek aan.

Monique’s tip💡: Een creatieve manier om jezelf te laten als expert, is via een korte videotraining. In mini-video’s van enkele minuten deel je inzichten. Zo krijgen contacten een eerste indruk van wat jij te bieden hebt. Misschien buiten je comfortzone?! Maar zeker de moeite waard om te proberen. 

Webinar of masterclass

Na inschrijving voor een webinar of masterclass volgt een bevestiging met alle details. Ook hier kun je nog een opvolging inrichten op basis van interesses en reminders voor het webinar/masterclass instellen.

Voorbeeld van een aanmelding voor een webinar:

  1. Mail 1: Bevestiging van aanmelding met details.
  2. Mail 2 en/of 3: Reminders met de link (indien online).
  3. Mail 3 en/of 4: Terugblik + aanbod
  4. Laatste mail: Bezwaren wegnemen + laatste aanbod + toekomst nieuwsbrief

Mailopvolging na aankoop

Na een aankoop (en factuur) is het belangrijk dat de opvolging goed verloopt. Zorg dat de vervolgstappen duidelijk zijn voor je klant en werk aan een goede vertrouwensband:

  • Hoe is de levering van geregeld?
  • Krijgt iemand toegang tot een online omgeving?
  • Hoe ziet het vervolgtraject eruit?
  • Doe iets extra voor je klanten – geef ze een kleine attentie of cadeautje.
  • Vermeld hoe je omgaat met eventuele klachten en retouren.

Voorbeeld opvolging na een aankoop:

  1. Mail 1: Bevestiging aankoop + eventueel direct het digitale product
  2. Mail 2: Reminder of extra informatie
  3. Mail 2: Tevreden met aankoop + vragen stellen
  4. Mail 3: Review + extra tip

Klantreis in kaart brengen

Een goede invulling van jouw salesfunnel is afhankelijk van jouw bedrijf en van de wensen van je doelgroep. Breng deze zo goed mogelijk in kaart via je digitale klantreis.

Wil je daarover meer lezen? Bekijk dan mijn blog Je klantreis in kaart brengen en moeiteloos klanten aantrekken.

Van start gaan met e-mailmarketing - Waarop let je?

E-mailfunnels opzetten (voor gevorderden)

Zodra je de basis van e-mailmarketing onder de knie hebt – lijsten en formulieren aanmaken, tagging en een eerste funnel, dan kun je slimme vervolgstappen toevoegen. Hiermee wordt e-mailmarketing écht een motor die werkt voor jouw bedrijf.

Monique’s tip💡: Mijn belangrijkste advies als je net begint: hou het simpel!
Breid daarna pas uit met geavanceerde automatiseringen. Maar… ik geef je graag alvast een kijkje in wat er zoal mogelijk is 😇.

Gedrag meten met tags

Je kunt je e-mailmarketing systeem automatisch laten registreren wat iemand doet, door een tag toe te kennen aan dit contact. Bijvoorbeeld:

  • Klikt iemand op de link naar je nieuwe aanbod? → automatisch tag ‘interesse aanbod’
  • Bekijkt iemand de replay van je webinar? → tag ‘webinar bekeken’
  • Opent iemand drie mails, maar klikt nergens op? → tag ‘warm maar twijfelt’

Op basis hiervan kun je je vervolgacties afstemmen, zoals het sturen van een vervolgmail of persoonlijk contact opnemen en een passende aanbieding doen.

Je hoeft dus nooit meer te raden waar iemand in het aankoopproces staat — je systeem laat het je zien.

Als/dan logica toevoegen aan een automatisering

Hiermee kun je afhankelijk van of een contact aan bepaalde voorwaarden voldoet, een vervolgactie plannen. Zo plaatst je het contact in de juiste fase van je salesfunnel.

Gebruik deze functie bijvoorbeeld nadat je een tag ‘aankoop product’ hebt toegevoegd om het contact uit de automatisering te halen. Zo ontvangt dit contact geen vervolgmails meer over dit specifieke aanbod.

Of gebruik het ALS iemand een mail niet opent → DAN verstuur je dezelfde mail opnieuw, maar met een andere onderwerpregel.

Wil je deze geavanceerde mogelijkheden gebruiken? Check dan de helpfunctie van jouw e-mailmarketing provider en zoek op “conditional split”, “rules” of “if/else logic”. 

Contactenlijst actueel houden

Het is belangrijk om een ‘schone lijst’ met contacten bij te houden voor een effectieve e-mailmarketing. Dit leidt tot meer betrokkenheid en betere resultaten. Door regelmatig je contactenlijst op te schonen, verbeter je je openingspercentages en klikfrequenties (CTR), en kun je campagnes effectiever bijsturen.

Via het dashboard of door een selectie te maken in je contacten, zie je welke contacten zich hebben uitgeschreven en welke e-mailadressen gebounced zijn. Je bent verplicht vanuit de AVG om deze gegevens te verwijderen.

Daarnaast is het slim om inactieve contacten, opnieuw te betrekken bij jouw bedrijf en als dat niet lukt te verwijderen.

Lees in dit blog hoe je slim contacten heractiveert.

E-mailmarketing contactenlijst beheren

Conclusie: Zo maak je een goede start met e-mailmarketing

Een waardevolle e-maillijst opbouwen gaat niet over meer sturen, maar over de juiste verbinding maken. Zorg ervoor dat je jouw verhaal, waarden en wie je doelgroep is, glashelder hebt, voordat je start met e-mailmarketing. Zorg dat je aanbod daar perfect op aansluit.

➡️ Praat met je doelgroep.
➡️ Gebruik hun woorden in je marketing.
➡️ Maak een klein aanbod dat logisch voelt als eerste stap.
➡️ Kies een e-mailmarketingpakket dat daar slim op aansluit en richt het in.
➡️ Start simpel en breid later verder uit.

Meer lezen over Slimme e-mailmarketing toepassingen?

Ben je enthousiast over e-mailmarketing en wil je een stap verder gaan? Lees dan mijn blog Slimme e-mailmarketing voor kleine ondernemers voor aanvullende tips en tricks.

Liever hulp bij de inrichting van je emailmarketingsysteem?

Ben je overweldigd door alle informatie en heb je liever hulp bij de inrichting? Ik help je graag met de keuze en inrichting van een e-mailmarketingsysteem passend bij jouw bedrijf!

Plan een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Telefoon 06-30717743
Mail monique.botermans@ligaro.nl.

Voor meer informatie over mijn aanbod, kijk hier.

Monique Botermans Virtual Assistant Online Marketing