E-mail marketing software beste keuze

Recent heb ik een e-mailmarketing systeem ingericht voor een klant ter ondersteuning van haar nieuwe webshop. Ik hielp haar met de keuze voor de juiste software en richtte het systeem daadwerkelijk in. Ik maakte een mooie combinatie qua vormgeving (uiteraard in de huisstijlkleuren), aansprekende teksten en de technische inrichting.

Er zijn veel aspecten waar je in zo’n traject best rekening mee houdt. Mijn tips en adviezen daarover lees je in dit blog. Wat is de beste email marketing software voor het verzenden van nieuwsbrieven en andere mailings?

Allereerst een korte uitleg over wat email marketing voor jouw bedrijf kan doen

Email marketing is een vorm van Direct Marketing waarbij een bericht direct naar de ontvanger wordt gestuurd. E-mail is in 2023 nog steeds een essentieel communicatiemiddel in de marketingstrategie van een bedrijf en dat blijft naar verwachting voorlopig zo. E-mail marketing wordt o.a. ingezet voor onderstaande processen:

  • het verspreiden van brochures, whitepapers en offertes
  • het verzenden van nieuwsbrieven
  • het aanbevelen van producten of diensten
  • na aankoop van een digitaal product zoals een e-book of training
  • voor aankondigingen van een evenement
  • klantenbinding door een felicitatie voor een verjaardag
  • bedankmail na aankoop of inschrijving
  • etc.

Bekijk hier het email marketing onderzoek van Ascend2 – Research Based Marketing van medio 2022 met daarin een interessante toelichting (onderbouwd met cijfers) op e-mailmarketing.

Voor welk type bedrijf is email marketing software geschikt?

E-mail marketing is een effectieve tactiek die door vele marketing professionals wordt toegepast. Zelf heb ik ervaring met software voor e-mail mailings en nieuwsbrieven bij zzp en kleine bedrijven. Doordat de kosten naar verhouding vrij laag zijn, er verschillende (en dus naar ieders wens) aanbieders op de markt zijn, is dit voor kleine organisaties een toegankelijk hulpmiddel.

Bovengenoemd onderzoek van Ascend2 laat zien dat e-mailmarketing vooral wordt ingezet bij bedrijven met minder dan 50 werknemers.

Hoe gebruik je een autoresponder = email marketing tool?

Wanneer je regelmatig mailings wenst te versturen per mail, kan het zinvol zijn om gebruik te maken van e-mail marketing software. Dit worden ook wel autoresponders genoemd. Deze zorgen ervoor dat je jouw e-mailprocessen efficiënter kunt inrichten, kunt personaliseren en naar wens kunt automatiseren. Hierdoor kun jij eenvoudig en regelmatig passende berichten sturen naar jouw doelgroep. Dit bespaart je tijd ten opzichte van als je dit allemaal handmatig doet.

Waarom kies je voor e-mailmarketing?

Zoals hierboven al aangegeven is email marketing een bewezen en effectieve marketing strategie. Door e-mailmarketing goed in te zetten, creëer je meerdere contactmomenten met jouw doelgroep en werk je aan het opbouwen van een relatie. Belangrijk daarbij is dat je relevante en aansprekende content deelt, die waardevol is voor de lezers van jouw mail.

Een e-mail marketing systeem helpt je om lezers te verdelen in segmenten, zodat je hen daarna gericht kunt benaderen. Wanneer iemand zijn mailadres met je deelt, is er al sprake van een bepaalde interesse. Daar maak je bij e-mail marketing handig gebruik van.

Wat zijn de voor- en nadelen van e-mail marketing?

Voordelen van e-mail marketing:

  • De kosten voor email marketing zijn naar verhouding laag. Het kost je vooral tijd en energie om alles correct in te richten. Daardoor is het ook een geschikte vorm voor zzp-ers en kleine ondernemers.
  • Het is een doelgerichte manier om jouw prospects en klanten te bereiken. Je bepaalt zelf wie je een bericht stuurt en op basis van welke criteria. Je kunt daardoor goed inspelen op het gedrag van jouw ideale klant.
  • Door het regelmatig sturen van e-mails blijf je onder de aandacht van jouw doelgroep. Mails worden eenvoudig bewaard en gedeeld met anderen.
  • Je kunt de mails personaliseren en vormgeven in jouw huisstijl.
  • Door regelmatig relevante informatie te delen, creëer je meer betrokkenheid onder lezers van jouw mail. Als het nodig is weten ze jou te vinden.
  • De resultaten van mailings zijn meetbaar. Je kunt o.a. de volgende gegevens terugzien: openingspercentage, klikratio, klachten/problemen en afmeldingen. Dit maakt dat je in de toekomst nog preciezer jouw acties kunt uitzetten.

Nadelen van e-mail marketing:

  • Niet alle mails worden geopend en gelezen. Hoe onderscheid je jezelf ten opzichte van de rest? Sommige mails verdwijnen ongelezen in de prullenbak.
  • Het inrichten van een e-mailsysteem vraagt een behoorlijke tijdsinvestering.
  • Je hebt een bepaalde handigheid nodig om te werken met de software voor e-mailings.

Welke criteria hanteer je bij het selecteren van een email marketing systeem?

De vraag “Wat is een goed e-mail mailing of nieuwsbrief softwarepakket” is niet eenduidig te beantwoorden. Dit hangt samen met verschillende factoren. Er zijn veel verschillende aanbieders. Onderstaand een aantal tips waarop je kunt letten, bij het maken van de juiste keuze voor jouw bedrijf:

Zes criteria bij het kiezen van software voor e-mail marketing:

 

  1. Wat is je doel voor het verzenden van mailings? Gaat het enkel om het verzenden van een nieuwsbrief of wil je ook gerichte mails aan specifieke groepen doen? Wil je een mail verzenden na aankoop van een product of dienst? Dit bepaalt welke mogelijkheden je nodig hebt in het pakket. Denk daarbij ook op de middellange termijn. Het is zonde als straks blijkt dat jouw email software te beperkt is voor jouw (toekomstige) wensen.
  2. Hoeveel budget stel jij beschikbaar? Ga je voor een betaald of gratis pakket. Richt je zelf het softwarepakket in of heb je hulp daarbij nodig? Allemaal zaken om rekening mee te houden.
  3. Hoeveel e-mailcontacten heb je? Veel aanbieder van software voor e-mailmarketing baseren hun prijzen op het aantal contacten.
  4. Denk ook zeker na over de privacy van jouw contacten. Hier lees je wat je moet doen om te voldoen aan de wetgeving rondom de GDPR. Het is niet verplicht, maar vaak wel raadzaam om voor een double optin te kiezen. Zo heb je altijd een bewijs van toestemming. Denk ook na over waar de gegevens van contacten worden opgeslagen (binnen of buiten de EU).
  5. In hoeverre kun je de vormgeving van de e-mail naar jouw smaak aanpassen? Verder is het goed om na te denken over jouw content en of het pakket voldoende mogelijkheden biedt om deze te personaliseren.
  6. Tenslotte zijn ook de technische specificaties belangrijk in jouw keuze. Welke soort templates zijn er? Hoe is de deliverability = leverbaarheid van de mail? Kun je gemakkelijk dubbele contacten detecteren in de database? Kun je bestaande gegevens importeren? Is er een koppeling mogelijk met andere systemen die je gebruikt? Meer info lees je hier.

Veel voorkomende aanbieders voor e-mailsoftware voor zzp en mkb bedrijven?

Zoals eerder gezegd zijn er gratis en betaalde systemen (afhankelijk van het aantal contacten). Ook de functionaliteiten zijn verschillend; enkel voor het verzenden van nieuwsbrieven of ook een autoresponder functie. Onderzoek vooraf verschillende leveranciers, analyseer de voor- en nadelen en test de software.

Hierbij een kort overzicht van geschikte systemen voor zpp en kleine ondernemers:

Gratis en/of betaald:

  • MailerLite
  • Mailjet
  • Mailchimp
  • Sendinblue

Enkel betaald:

  • Enormail
  • Mailblue / Active Campaign
  • CleverReach
  • Autorespond

Enkel nieuwsbrieven:

  • LaPosta
  • Ymlp

Hoe maak je een goede mailing?

Het gaat te ver voor dit artikel om te beschrijven waar een goede mailing en teksten aan moeten voldoen. Wil je meer willen lezen over het verbeteren van je online zichtbaarheid? Lees dan het blog over Online zichtbaarheid van jouw bedrijf verbeteren.

Het allerbelangrijkste is om waarde te leveren aan jouw lezers. Zorg er voor dat je content niet enkel is gericht op verkopen. Deel jouw eigen ervaringen, voeg een blog of video toe en schrijf over datgene wat jouw klanten bezighoudt.

Verder is het belangrijk dat jouw huisstijl en ‘tone of voice’ herkenbaar zijn in jouw mailings. Zorg er ook voor dat de mails die je stuurt niet te lang zijn en goed te scannen zijn qua lay-out. Op deze manier bouw je aan de betrokkenheid van jouw doelgroep.

Vijf tips voor het effectief inzetten van e-mail marketing

  1. Ga voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Je hebt veel meer aan een mailinglijst met betrokken lezers. Zorg er dus voor dat je lijst vooral bestaat uit contacten die echt interesse hebben in wat jij doet. Zij zullen mogelijk op termijn iets bij je aankopen of je bij anderen aanbevelen.
  2. Bekijk wat de beste timing is voor het verzenden van jouw mail. Je komt erachter door op verschillende dagen en tijden je mailing te verzenden en vervolgens de data (openingspercentages, klikratio etc.) te vergelijken.
  3. Zorg ervoor dat jouw mailings responsive zijn en dus zowel op een desktop als mobiele weergave goed te lezen zijn.
  4. Maak gebruik van een duidelijke call-to-action (=vervolgstap). Wil je iemand verwijzen naar een recent blog, laten inschrijven voor een gratis webinar of wil je jouw nieuwe aanbod onder de aandacht brengen?
  5. Bewaak en evalueer de resultaten van jouw mailings. E-mail marketing tools helpen je om data gemakkelijk te analyseren. Denk hierbij aan wat het daadwerkelijk heeft opgeleverd, maar ook aan de betrokkenheid van jouw doelgroep. Hoe vaak worden jouw mailings gelezen, hoeveel wordt er doorgeklikt en hoe groeit jouw e-maillijst? Op deze manier kun je eenvoudig bijsturen waar nodig.

Richt nu zelf een succesvol e-mail marketing systeem in.

Hopelijk helpen deze tips je om een succesvol e-mailmarketing systeem in te richten als zzp of kleine ondernemer.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Ik help je graag! Stuur een e-mail naar monique.botermans@ligaro.nl.

Aan de slag met email marketing?

Heb jij zelf niet de tijd, kennis of het geduld om met e-mail marketing aan de slag te gaan? Ik help je graag met het verbeteren van je bestaande systeem of het kiezen en inrichten van jouw nieuwe e-mail marketing pakket. Uiteraard inclusief aansprekende teksten en passende vormgeving, afgestemd op jouw bedrijf en huisstijl.

Meer weten? Neem contact met mij per mail monique.botermans@ligaro.nl of telefonisch via 06-306 177 43. Op LinkedIn lees je meer over mijn achtergrond en werkervaring.

Tot snel!

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support