Signaalwoorden voor SEO optimalisatie

Laatste wijziging: 26 oktober 2025

Signaalwoorden voor SEO-optimalisatie

Dus, ook, ter verduidelijking, bijvoorbeeld, tenzij, samengevat…
Je komt ze ongetwijfeld vaak tegen, maar gebruik jij ze ook bewust in je webteksten?
Wist je dat deze zogeheten signaalwoorden niet alleen structuur geven aan je tekst, maar ook bijdragen aan een betere SEO-score? Zo dragen ze dus bij aan jouw online zichtbaarheid als ondernemer.

Wat zijn signaalwoorden?

Signaalwoorden (ook wel verbindingswoorden of transition words genoemd) geven richting en samenhang aan je tekst. Zie ze als een soort cementlaagje tussen je zinnen en alinea’s. Door ze te gebruiken, verbeter je de leesbaarheid van jouw (web)teksten aanzienlijk. Je geeft de lezer houvast en je verhaal is veel logischer opgebouwd. Daardoor blijft iemand langer doorlezen op je website.

Lees hier 10 Tips over hoe je goede teksten schrijft voor jouw doelgroep.

Welke signaalwoorden zijn er?

Er zijn héél veel verschillende signaalwoorden, elk met hun eigen funtie. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt voor het aanduiden van een bepaalde volgorde, opsommingen, vergelijkingen, een samenvatting of conclusie.

Onderstaand vind je een aantal voorbeelden van signaalwoorden:

  • Tijd: voordat, nadat, daarna, tegelijkertijd, tijdens, terwijl
  • Opsomming: ook, verder, daarnaast, bovendien, terwijl, vroeger, vervolgens, ten eerste, in de eerste plaats, ten slotte
  • Tegenstelling: maar, echter, toch, daarentegen, hoewel, anderzijds, integendeel, desondanks, behalve als, aan de andere kant
  • Overeenkomst: net zoals, evenals, hetzelfde als
  • Vergelijking: net zoals, hetzelfde als, evenals, lijkt op, is vergelijkbaar met
  • Voorbeeld: bijvoorbeeld, zo, dat betekent, zoals, denk daarbij aan, ter illustratie, namelijk
  • Oorzaak/gevolg: als, want, doordat, daardoor, waardoor, als gevolg van, daarom, zodoende
  • Doel/middel: om te, daarmee, met de bedoeling, is erop gericht, daarvoor
  • Verklaring: omdat, want, namelijk, daarom, aangezien
  • Voorwaarde: als, tenzij, mits, aangenomen dat, gesteld dat
  • Toevoeging: en, bovendien, daarnaast, echter, evenals, op dezelfde wijze
  • Opsomming: ten eerste, in de eerste plaats, ten slotte, als laatste
  • Ruimte: hier, daar, waar, voor
  • Samenvatting: als laatste, concluderend, kortom, samengevat, zo

Monique’s tip💡: Gebruik signaalwoorden niet lukraak. Ze moeten passen bij de boodschap die je wilt overbrengen. Sommige mensen gebruiken van nature meer verbindingswoorden dan anderen. Lees je tekst hardop voor, dan hoor je of de overgangen vlot en logisch verlopen. 

Hulpmiddel voor het toepassen van signaalwoorden en SEO

Gebruik je WordPress? Dan is de plugin Yoast SEO een handige hulpmiddel. Deze tool analyseert namelijk je tekst op leesbaarheid én op het gebruik van signaalwoorden. Zo zie je direct of je tekst SEO-vriendelijk genoeg is. Als richtlijn houdt je aan dat ongeveer 30% van je zinnen een signaalwoord bevat. Dat is best nog een uitdaging!

Als je voldoende signaalwoorden gebruikt in (web)teksten, ben je zeker dat de tekst SEO vriendelijk én lezervriendelijk is geschreven.

Signaalwoorden en SEO: een slimme connectie voor ondernemers

Signaalwoorden hebben geen directe invloed op de technische kant van SEO. Echter verbeteren ze wél de gebruikerservaring en dat waardeert Google enorm.

Daarom verdienen signaalwoorden wat mij betreft een plekje op de “The Wall of Fame” voor online zichtbaarheid. Door goed gebruik van signaalwoorden worden je teksten scanbaar, blijven bezoekers langer op je website en klikken ze sneller door. Dat zijn precies de signalen waar Google van houdt: waardevolle en relevante content.

Kort gezegd: Door het consequent gebruik van signaalwoorden, scoor je uiteindelijk een hogere positie in de zoekresultaten.

Meer weten over SEO voor jouw onderneming?

Wil je jouw vindbaarheid verbeteren en meer klanten bereiken via Google?
Lees dan ook mijn blog Verbeter de vindbaarheid in Google van jouw zzp-bedrijf.

In dit artikel ontdek je stap voor stap hoe je jouw online zichtbaarheid vergroot met slimme SEO-basisprincipes.  

Veelgestelde vragen over signaalwoorden

Wat zijn signaalwoorden precies?

Signaalwoorden zijn verbindingswoorden die structuur geven aan je tekst. Ze helpen de lezer om verbanden te zien tussen zinnen en alinea’s, waardoor je verhaal veel prettiger leest.

Waarom zijn signaalwoorden belangrijk voor SEO?

Hoewel Google signaalwoorden niet direct meet, zorgen ze voor een betere leesbaarheid en gebruikerservaring. En dat is wél een belangrijke factor voor SEO. Bezoekers blijven langer op je website en klikken vaker door, wat je ranking positief beïnvloedt.

Hoe vaak moet ik signaalwoorden gebruiken in mijn webteksten?

Een goede richtlijn is dat ongeveer 30% van je zinnen een signaalwoord bevat. Dat lijkt veel, maar als je regelmatig schrijft, ga je ze vanzelf natuurlijker gebruiken.

Hoe weet ik of ik genoeg signaalwoorden gebruik?

Gebruik je WordPress met de plugin Yoast SEO? Die geeft direct feedback over je gebruik van signaalwoorden. Zo kun je eenvoudig zien of je tekst SEO-technisch goed in balans is.

Kan ik ook overdrijven met signaalwoorden?

Jazeker, dat kan! Als je te veel signaalwoorden gebruikt, maakt dat je teksten nogal stroperig. Gebruik ze daarom alleen als ze de lezer écht helpen om de boodschap beter te begrijpen.

Samenwerken aan jouw online zichtbaarheid?

Als Online Marketing Partner voor zzp’ers en kleine ondernemers help ik je om beter zichtbaar te worden met je bedrijf.

Dat kan al met een paar uur ondersteuning per week. Benieuwd hoe ik jouw online zichtbaarheid kan versterken?

Stuur me een mail of plan direct een afspraak voor een kennismaking met mij in. 

Hopelijk tot snel!

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support