Van idee naar impact: Mijn start als ondernemer
In september 2021 kreeg ik, tijdens een re-integratietraject, de kans om als Virtual Assistant aan de slag te gaan. Dit was het begin van mijn ondernemersreis, waarbij ik op zoek ging naar antwoorden op de vragen: Wat kan ik? Wat doe ik graag? En hoe kan ik andere ondernemers hiermee écht vooruit helpen?
Mijn zoektocht bracht me bij een opleiding tot Virtual Assistant, waardoor ik met zelfvertrouwen de eerste stappen zette. Doordat ik online goed zichtbaar en vindbaar wilde zijn met Ligaro Support, ontdekte ik al snel mijn passie voor het veelzijdige werkgebied van online marketing. Dat past perfect bij mij! Ik hou van structuur, creativiteit, het werken met tools en software, en ik heb gevoel voor taal. Daarmee heb ik de belangrijkste onderwerpen in huis, die nodig zijn om online zichtbaar te zijn én te groeien.
Na twee geslaagde proefopdrachten, startte ik in januari 2022 met mijn eerste echte klant. Superleuk, maar ook spannend; kan ik dit wel?! Ik nam de tijd om te leren en volgde een opleiding tot Webassistent en een training Online Marketing. Zo breidde ik mijn kennis van Online marketing uit, naast mijn werk aan uiteenlopende projecten voor klanten. Ik ben blij met de leercurve die ik (nog steeds) doormaak; elke dag leer ik iets nieuws en ben trots op wat ik beteken in de langdurige en succesvolle samenwerkingen met klanten.
Vind je het leuk om over mijn start als Virtual Assistant te lezen? Bekijk dan dit blogartikel.
Hulp nodig bij de Online Marketing van jouw bedrijf?
Inmiddels ondersteun ik met veel plezier coaches en kennisondernemers die willen groeien met hun bedrijf. Mijn kracht ligt in het combineren van de technische, met de tekstuele en visuele vormgeving van o.a. website, e-mailmarketing en social media. Mijn klanten laten deze onderwerpen met vertrouwen los om zich te focussen op hun passie: anderen helpen. Ik zorg voor rust, overzicht en groei, door het werk uit handen te nemen waar zij geen tijd voor hebben, de expertise missen – of wat ze simpelweg niet leuk vinden.
Wanneer schakel je hulp in om je te ondersteunen?
Je kent het wel: een overvolle mailbox, te veel administratief werk en daarnaast moet je ook zorgen dat je online goed zichtbaar bent. Terwijl je plannen zich opstapelen, blijft de tijd om ze allemaal uit te voeren beperkt. Je hebt het gevoel dat je niet verder komt, je wil graag groeien, maar weet niet hoe dit aan te pakken. Je loopt volledig vast in alle “to-do’s” en de technische kant van je online bedrijf. Dat is het moment dat je moet opschalen en waarbij je hulp inschakelt van een (technisch) Virtual Assistant voor je online marketing. Lees hier hoe je een succesvolle samenwerking met een Virtual Assistant start!
Wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen?
Een Virtual Assistant is een flexibele, zelfstandige professional, die je veel werk uit handen neemt. Ik werk niet alleen snel en efficiënt, maar denk ook graag proactief met je mee. Of het nu gaat om het optimaliseren van je bedrijfsprocessen, het inrichten van nieuwe systemen of het zorgen voor een consistente online aanwezigheid – ik sta voor je klaar.
Elke VA heeft zijn of haar eigen expertise en persoonlijkheid, en het is belangrijk dat je een klik hebt met degene waarmee je samenwerkt. Eerder schreef ik er al over in het blog “Een Virtual Assistant? Wat ga je doen?”.
Mijn werkwijze: Zo maak ik het verschil:
Gestructureerd: Ik zorg voor overzicht en nauwkeurigheid.
Creatief: Ik heb een scherp oog voor vormgeving en detail.
Positief: Ik ben dienstverlenend met een glimlach.
Veelzijdig: Ik hou van diversiteit in mijn taken.
Sparringpartner: Samen werken we aan verbeteringen zodat jij kunt groeien.
Wie ben ik als persoon?
Naast mijn werk als Virtual Assistant ben ik getrouwd en moeder van drie tieners en woon ik in België. In mijn vrije tijd geniet ik van linedancen, wandelen met de hond, creatieve projecten en lees en kook ik graag. Reizen, persoonlijke ontwikkeling en spiritualiteit zijn onderwerpen die me daarnaast enorm inspireren.
Wie zijn mijn klanten?
Het liefste werk ik voor gepassioneerde kleine ondernemers die willen groeien met hun bedrijf. Zij hebben vaak veel ideeën, maar te weinig tijd en focus om alles zelf te doen. De afgelopen jaren heb ik o.a. gewerkt voor:
- Loopbaan, re-integratie en ondernemerscoach
- Eigenaar van een uitgebreide webshop met vegan haarproducten
- LinkedIn trainer
- Holistisch coach
- Teamcoach en managementadvies
- Leiderschapscoach
- Coach voor multipotentials
- Stemcoach
- Coach voor personal styling en Human Design
- Webbouwer
- Orthopedagoog
Welke taken en projecten heb ik voor hen opgepakt?
Loop je als ondernemer tegen een toenemende werkdruk aan en kom je tijd tekort voor belangrijke taken? Het opbouwen van een succesvol bedrijf vraagt om focus, en soms is het tijd om hulp in te schakelen en taken uit handen te geven.
Om je een indruk te geven waarmee ik je kan helpen, lees je hieronder een overzicht van taken waaraan ik heb gewerkt.
Website
- Ontwerpen en opmaken van webpagina’s
- Salespagina’s opzetten met nieuw aanbod
- Bedanktpagina’s inrichten na aankoop of aanmelding
- Linkpagina maken met alle belangrijke linkjes
- Websites gebruiksvriendelijker maken
- Bestaande pagina’s verbeteren qua opmaak, leesbaarheid en structuur
- Reviews verzamelen en plaatsen
- Een planning maken voor relevante blogonderwerpen
- Frequent een nieuw “SEO proof” blog plaatsen op de website
- Prijsbeheer en beheer van kortingscodes
- Vraagbaak voor onduidelijkheden en problemen
SEO en vindbaarheid website
- Zoekwoordenanalyse uitvoeren
- Tips geven over het ‘SEO proof’ schrijven en inrichten van blogs, product- en salespagina’s
- Redirections beheren en instellen
- Resultaten van SEO en vindbaarheid checken
- Linkbuilding mogelijkheden in kaart brengen
E-mailmarketing
- Advies en opzet van e-mailmarketingsystemen
- Diverse automatiseringsstromen inrichten en testen
- Nieuwsbrieven en campagnes opstellen en verzenden
- Geautomatiseerde mails bij nieuwe aankopen en aanvragen instellen
- Tekstopmaak en verbetering van de geautomatiseerde opvolgmails
- Contactbeheer en opschoning mailinglijsten
- Respons nieuwsbrieven opvolgen
- Vraagbaak voor onduidelijkheden en problemen
Online zichtbaarheid:
- Ondersteuning bij content- en marketingplanning
- Content van blogs of nieuwsbrieven doorplaatsen op social media
- Visuals ontwerpen voor posts
- Hashtag- en concurrentieonderzoek
- Beheer van YouTube-kanalen en podcasts
- Advies over nieuwe kansen om de online zichtbaarheid te verbeteren
- Analyse van reacties op posts
- Optimaliseren social media profielen
Overige ondersteuning
- Online leeromgevingen inrichten en aanpassen
- Plug & Pay betaalsystemen inrichten
- Kalendersystemen via Calendly opzetten
- Opmaak en tekstrevisie van diverse documenten
- Werkprocessen vereenvoudigen en vastleggen
- E-books en infographics uitwerken
- Flyers en brochures ontwerpen
- Taakopvolging en projectmanagement
- Enquêtes uitzetten en resultaten in kaart brengen
- Leads en klanten opvolgen
- Samenwerkingspartners in kaart brengen
- Brief- en e-mailtemplates opstellen
- Onderzoek doen naar boekhoudpakketten
- Opstellen formats voor social media posts
- Advies in wachtwoordbeheer
Ben je klaar voor meer structuur in jouw (online) bedrijf?
Denk je na het lezen van dit artikel dat ik je goed kan helpen bij de groei van je bedrijf? Neem dan contact met me op, ik hoor graag van jouw plannen en denk met je hoe jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Plan een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Telefoon 06-30717743
Mail monique.botermans@ligaro.nl.
Voor meer informatie over mijn aanbod, kijk hier.