
Inactieve contacten heractiveren met een slimme marketingcampagne
Je moet geen slapende honden wakker maken… Of juist wel?!
Juist wel!
Besef dat er ontzettend veel waarde zit in jouw e-maillijst! Je hebt deze met veel energie en liefde opgebouwd. Laat dus geen kans onbenut en maak slim gebruik van de gegevens die je hebt om stille, slapende of inactieve contacten te heractiveren. Een goed e-mail marketingsysteem maakt het eenvoudig om contactgegevens te beheren. In dit blog lees je hoe je contacten die je mails alle lange tijd niet meer openen, opnieuw betrekt bij jouw bedrijf.
Waarom e-mailmarketing nog steeds ontzettend waardevol is?
E-mailmarketing is een krachtig instrument voor jouw online zichtbaarheid én om op een persoonlijke manier jouw doelgroep te bereiken. Het is niet zomaar een lijst met adressen; het is een verzameling van gegevens over mensen die ooit interesse hebben getoond in jouw aanbod. Je weet dat ze geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, verzamelt meer achtergrond over hen en zorgt er zo voor dat je hun aandacht vasthoudt.
Het zorgvuldig beheren van gegevens van contacten in je e-mailmarketing pakket, maakt dat je op de lange termijn beter kunt inspelen op deze interesses. Daarom is het belangrijk om er tijd en energie in te steken.
Hoe beheer je contacten in je e-maillijst op een slimme manier?
De eerste stap naar een sterke e-mailstrategie begint al bij de inschrijving. Geef nieuwe contacten direct bij het invullen van een formulier op jouw website een bepaalde ‘tag’ mee. Deze tags (dat zijn een soort labels) maken het mogelijk om op een later moment gerichter mailings aan een contact te sturen.
Bijvoorbeeld iemand die deelnam aan een event, heeft nu wellicht interesse in de Summer Course die je binnenkort geeft. Of iemand die jouw e-book heeft gelezen, heeft misschien ook wel interesse in jouw masterclass.
Door contacten vanaf het begin goed te segmenteren, verzamel je waardevolle informatie over iemands interesses en kun je gerichter mailen. Dat maakt jouw communicatie per mail persoonlijker én effectiever.

De cijfers achter je mailing en wat je ervan kunt leren
Ik weet het… Misschien niet het meest interessante deel van je e-mailmarketing, maar de statistieken van je mailings zijn zo ontzettend waardevol!
Bekijk jij ze weleens?
- Ben jij op de hoogte van de volgende gegevens:
- Wat is het openingspercentage van jouw mails?
- Hoeveel mensen klikken door naar jouw website?
- Hoeveel afmeldingen zijn er?
En als het stil wordt in je e-mailmarketing…?
Heb je het gevoel dat je mails steeds minder geopend worden en zijn er minder klikken en reacties? Geen zorgen – dat overkomt elke ondernemer. Wat je erna doet, dat maakt het verschil. Neem het dus niet persoonlijk en twijfel niet over jouw aanbod, maar bekijk wat je kunt leren van het gedrag en de statistieken.
Is iemand al lange tijd lezer van je mails en heeft deze in het verleden al iets bij je gekocht? Dan kan het zijn dat jouw mails niet meer relevant zijn. Het ‘probleem’ van je lezer is ondertussen opgelost. Denk aan iemand die hulp zocht bij de start van zijn of haar onderneming, inmiddels zelfstandig draait en nu andere behoeften heeft. Maar het kan net zo goed zo zijn dat dit contact zit te springen om jouw aanbod en enkel een laatste ‘duwtje’ nodig heeft…
Maak slim gebruik van de kennis die je hebt opgebouwd over een contact en stem daar het vervolg op af. Inactieve contacten kun je heractiveren als je dat met de juiste aandacht doet.
De frequentie, timing en techniek van e-mailmarketing
De frequentie (zowel een hoge als lage frequentie) hebben invloed op de openingspercentages van jouw mails. “Timing is everything!”…, dus hoe vaak stuur je mails aan je contacten? Te weinig contact en je bent uit beeld. Te vaak mailen en je komt opdringerig over. Of geef je jouw contacten de keuze?
Zoek naar een ritme dat bij jou én je doelgroep past.
Verder is het belangrijk dat de techniek van jouw e-mailmarketing klopt, zodat jouw mails goed worden afgeleverd. Een betrouwbaar e-mailpakket, schone mailinglijsten en het vermijden van spammeldingen dragen daaraan bij. Als jouw mails regelmatig gemeld worden als spam, kan dat een reden zijn waardoor mails minder goed afgeleverd worden bij je contacten. Mailproviders meten dit en spelen daarop in (= verplaatsen naar reclame of spam).
Denk ook aan e-mailverificatie en het opschonen van contacten die echt geen interesse meer tonen. Dit is ook van belang in verband met de privacy en AVG van je contacten.
Doorbreek de radiostilte en heractiveer jouw inactieve contacten
Stel: je hebt een gratis weggever of geeft een masterclass en zo groeit jouw contactenlijst. Met regelmaat stuur je vervolgens mailings met waardevolle tips en tricks naar deze contacten. En toch merk je dat, ondanks al jouw inspanningen, deze contacten:
- je mails niet openen
- je website niet bezoeken
- niet reageren op jouw e-mails
- en er is duidelijk geen interactie
No worries, dit gebeurt niet alleen bij jou! Veel ondernemers zien dit na een tijdje gebeuren. Geen probleem, als je weet wat je vervolgens te doen staat.
Laat je niet afschrikken of aan het twijfelen brengen, maar schiet in de actiestand en ga aan de slag met je slapende contacten.
Hoe definieer je een inactief of slapend contact?
Dat is per bedrijf en per sector verschillend, maar vaak is het iemand die in de afgelopen 3 tot 6 maanden geen opens of kliks heeft gedaan.

Een succesvolle heractivatie / re-engagement mailing (Win-back actie)
Na verloop van tijd groeit het aantal inactieve contacten op je mailinglijst, dat is dus heel normaal. Met een krachtige heractivatie / re-engagement mail waarin je opnieuw waarde biedt, die past bij hun interesses, kun je deze contacten weer activeren.
Bijvoorbeeld met:
- Een inspirerende blog
- Een uitnodiging voor een gratis sessie
- Een exclusieve aanbieding
- Of gewoon een oprechte vraag: “Ben je er nog?”
Leuke tip! Je kunt ook andere communicatiekanalen hiervoor gebruiken.
Wat denk je bijvoorbeeld van een kaartje per post of een persoonlijk telefoontje.
Op deze manier win je vaak leads terug en verzamel je nog meer relevante informatie over de interesses van deze contacten.
Veel e-mailmarketing tools zoals bijvoorbeeld ActiveCampaign/Mailblue (= NL versie) en Mailerlite bieden standaard een e-mailfunnel om je inactieve klanten weer te activeren. Op basis van de laatste interactie datum maak je dan een campagne om hen opnieuw bij je bedrijf te betrekken.
Superhandig én effectief!
Aan de slag met een re-engagement mailing: een concreet voorbeeld
Super dat je aan de slag wil met een re-engagement / heractivatie mailing. Hieronder vind je, om het je gemakkelijk te maken, een concreet voorbeeld:
—–
We hebben je gemist Monique!
Jij hebt al een tijdje mijn e-mails niet geopend.
Geen probleem, we zijn allemaal druk!
We hopen dat alles goed met je gaat. Je bent ooit bij [Naam bedrijf ] terechtgekomen omdat [….] Dat waarderen we enorm! Daarom willen we jou iets speciaals aanbieden, namelijk 10% korting op ons hele assortiment (geldig tot en met [datum]).
Pak die 10% korting
Lieve groeten,
[Naam contactpersoon]
—–
TIP: Overweeg om in je heractivatie mail een link toe te voegen, waarmee de lezer z’n voorkeuren kan aanpassen. Zo ontdek je meteen of ze liever minder frequent gemaild worden, of interesse hebben in andere thema’s.
Afmeldingen van je mailinglijst: Pijnlijk of juist waardevol?
En dan die afmeldingen, die zie je liever niet…
Of toch wel?!
Natuurlijk is het niet leuk om te zien dat iemand zich uitschrijft. Maar zie het ook als iets positiefs: je lijst wordt schoner en relevanter. Alleen écht geïnteresseerde mensen blijven over en dat maakt jouw statistieken én je boodschap sterker.
Bovendien: een kleinere, betrokken lijst doet vaak meer dan een grote, stille lijst. En je bespaart mogelijk ook abonnementskosten, want veel mailtools baseren deze op basis van je actieve contacten.

Conclusie: Wat je aandacht geeft – groeit en bloeit!
Ik hoop dat het nu duidelijk is waarom het slim is om voldoende tijd en aandacht te besteden aan het beheren van de contactgegevens in je mailsysteem. Hoe accurater deze zijn, hoe beter jij je e-mailstrategie erop af kunt stemmen. Werk met segmentatie (tags), kijk regelmatig naar je cijfers en onderneem actie als het stiller wordt.
Inactieve contacten heractiveren is geen gedoe, het is slim ondernemen!
En jij weet nu hoe je dat doet. Heb je liever hulp daarbij? Dat kan natuurlijk ook.
Ik vertel je graag in een gesprek hoe ik je daarbij kan helpen.
Wil je meer halen uit jouw e-mailmarketing?
Lees dan ook zeker deze blogartikelen:
Tips bij het kiezen van een e-mailmarketing pakket
Lees hoe je een keuze maakt uit de verschillende e-mailmarketing tools.
Hoe start je met e-mailmarketing? Maak een vliegende start!
Hoe richt je als (bijna) nieuwe gebruiker slim je e-mailmarketing in?
Effectieve e-mailmarketing: hoe introduceer jij jouw (online) aanbod?
Hoe onderscheid je jezelf van anderen en hoe promoot je jouw aanbod?
Slimme e-mailmarketing tips voor kleine ondernemers.
Een compleet overzicht van alles wat er komt kijken bij e-mailmarketing.
Slimme e-mailmarketing binnen jouw bedrijf?
Liever samen aan de slag om jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen? Ik help je graag om jouw pakket slim in te richten.
Plan een vrijblijvende afspraak met me in, dan vertel ik je er meer over.
