Heractivering inactieve contacten - effectief en slim

Laatste wijziging: 28 oktober 2025

Inactieve contacten heractiveren – effectief en slim

Je hoort weleens: “Je moet geen slapende honden wakker maken… “
Toch geldt voor e-mailmarketing: Juist wel!

Er zit namelijk ontzettend veel waarde in jouw e-maillijst. Je hebt deze met veel energie en liefde opgebouwd. Laat dus geen kans onbenut en maak slim gebruik van de gegevens die je hebt om stille of slapende contacten te heractiveren. Met een slimme strategie betrek je deze “slapende” contacten opnieuw bij jouw bedrijf. Je leest er meer over in dit blog.

Waarom e-mailmarketing nog steeds ontzettend waardevol is?

E-mailmarketing is nog steeds één van de krachtigste manieren om persoonlijk contact te houden met je doelgroep. Het is niet zomaar een lijst met adressen; het is een database vol mensen die ooit interesse hebben getoond in jouw aanbod.

Door te observeren hoe lezers reageren op je mails, leer je meer over hun achtergrond en weet je beter wat ze interessant vinden. Door segmentatie toe te passen, kun je daarna steeds beter inspelen op hun interesses. Zo vergroot je de effectiviteit van je mailings én versterk je de relatie met je contacten.

Slim beheer van contacten – De basis van succes

Een sterke e-mailstrategie begint al bij het inschrijfformulier. Geef nieuwe contacten direct bij het invullen een bepaalde ‘tag’ mee. Deze tags (dat zijn een soort labels) maken het mogelijk om op een later moment gerichter mailings aan een contact te sturen.

Bijvoorbeeld:

  • iemand die je e-book downloadde → tag: interesse onderwerp e-book
  • iemand die deelnam aan je workshop → tag: koper workshop + naam

Door contacten vanaf het begin goed te segmenteren, verzamel je waardevolle informatie. Daardoor kun je op het juiste moment gerichte en persoonlijke mailings sturen. Dit maakt je communicatie effectiever én relevanter.

Heractivering inactieve contacten - effectief en slim

Cijfers liegen niet – leer dus van je statistieken!

Ik weet het… Misschien niet het meest interessante deel van je e-mailmarketing, maar de statistieken van je mailings zijn zo ontzettend waardevol!

Bekijk jij ze weleens? Ben jij op de hoogte van de volgende gegevens:

  • Wat is het openingspercentage van jouw mails?
  • Hoeveel mensen klikken door naar jouw website?
  • Hoeveel afmeldingen zijn er?

En wat als het stil wordt in je e-mailmarketing…?

Merk je dat je cijfers teruglopen? Heb je het gevoel dat je mails steeds minder geopend worden en zijn er minder klikken en reacties? Geen paniek! Dit overkomt elke ondernemer. Het gaat erom wat je daarna doet!

Neem het dus niet persoonlijk en twijfel niet over jouw aanbod, maar bekijk wat je kunt
leren uit het gedrag en de statistieken.

Gaat het bijvoorbeeld om een lezer die in het verleden al iets bij je heeft gekocht?

Soms is een contact ‘uitgeleerd’ en is het probleem van je lezer ondertussen opgelost. Maar vaak is het gewoon een kwestie van de juiste boodschap op het juiste moment sturen.

Denk aan iemand die hulp zocht bij de start van zijn of haar onderneming, inmiddels zelfstandig draait en nu zit te springen om jouw aanbod voor de meer gevorderde ondernemer. Dit contact heeft enkel een klein ‘duwtje’ nodig heeft…

Maak dus slim gebruik van de kennis die je hebt opgebouwd over een contact en stem daar het vervolg op af. Inactieve contacten kun je heractiveren als je dat met de juiste aandacht doet.

De frequentie, timing en techniek van e-mailmarketing

De frequentie (zowel een hoge als lage frequentie) van je e-mails heeft direct invloed op de betrokkenheid. “Timing is everything!”. Dus, hoe vaak stuur je mails aan je contacten? Te weinig contact en je bent uit beeld. Te vaak mailen, dan word je snel irritant gevonden. Daarom is het belangrijk om een ritme te vinden dat bij jou en je doelgroep past.

Verder is het belangrijk dat de techniek van jouw e-mailmarketing klopt:

  • Gebruik een betrouwbaar e-mailpakket, zodat jouw mails goed worden afgeleverd.
  • Houd je lijsten schoon en actueel en plan dus regelmatig een opschoonactie.
  • Vermijd spammeldingen van gebruikers door relevante mails te sturen. 
  • Zorg dat je e-mailverificatie uitvoert voor een veilige verzending.

Doorbreek de radiostilte en heractiveer jouw inactieve contacten

Hoe definieer je een inactief of slapend contact?
Dat is per bedrijf en per sector verschillend, maar vaak is het iemand die in de afgelopen 3 tot 6 maanden geen van onderstaande acties heeft gedaan:

  • je mails niet openen
  • je website niet bezoeken
  • niet reageren op jouw e-mails
  • en er is duidelijk geen interactie

No worries, dit gebeurt niet alleen bij jou!
Veel ondernemers zien dit na een tijdje gebeuren. Laat je niet afschrikken of aan het twijfelen brengen, maar schiet in de actiestand. Ga dan dus aan de slag met een slimme heractivatie mailing om je contacten opnieuw terug te winnen.

LinkedIn Trello bord online zichtbaarheid taakbeheer

Een succesvolle heractivatie / re-engagement mailing (Win-back actie)

Een goede heractivatiecampagne draait om aandacht. Je wilt laten zien dat je ze niet bent vergeten, zonder opdringerig te zijn. Dat doe je door opnieuw waarde te bieden, die past bij hun interesses.

Bijvoorbeeld met:

  • Een inspirerend blog of tip
  • Een uitnodiging voor een gratis sessie of webinar
  • Een exclusieve korting
  • Of gewoon met een oprechte vraag: “Ben je er nog?”

Monique’s tip💡: Je kunt ook andere communicatiekanalen hiervoor gebruiken.
Wat denk je bijvoorbeeld van een kaartje per post of een persoonlijk telefoontje.

Veel e-mailmarketing tools zoals bijvoorbeeld ActiveCampaign/Mailblue (= NL versie) en Mailerlite bieden standaard een e-mailfunnel om je inactieve klanten weer te activeren. Op basis van de laatste interactie datum maak je dan een campagne om hen opnieuw bij je bedrijf te betrekken.

Superhandig én effectief!

Aan de slag met een re-engagement mailing: een concreet voorbeeld

Super dat je aan de slag wil met een re-engagement / heractivatie mailing. Zoals eerder al aangegeven is het belangrijk voor een goed resultaat, dat deze is afgestemd op je doelgroep. Ter inspiratie deel ik hieronder een concreet voorbeeld:

—–

Ik heb je gemist, Monique!

Jij hebt al een tijdje geen e-mails van me geopend.
Geen probleem, dat kan gebeuren! Ik hoop dat alles goed met je gaat.

Je kwam ooit bij mij terecht omdat [….]

Ben je nog steeds in dit onderwerp geïnteresseerd?
Of is jouw situatie veranderd en wil je andere informatie?

Laat het me weten, zodat ik je in de toekomst weer gericht en relevante mails kan sturen.

<BEKIJK EN PAS JOUW VOORKEUREN AAN>

Optioneel: Als ik binnen 2 weken geen reactie van je heb, ga ik er vanuit dat je geen interesse meer hebt en zal ik je afmelden. Dat zou ik jammer vinden, want ik deel graag mijn kennis met je!

Lieve groeten,

[Naam contactpersoon]

—–

In dit voorbeeld is een link opgenomen waarmee lezers hun voorkeuren kunnen aanpassen. Zo ontdek je of ze liever minder frequent mails ontvangen of interesse hebben in andere thema’s. Ook kan het slim zijn om deze of een soortgelijke mail na een paar dagen nog eens te verzenden (evt. vanuit een ander mailadres). 

Afmeldingen van je mailinglijst: Pijnlijk of juist waardevol?

En dan die afmeldingen, die zie je liever niet…
Of toch wel?!

Natuurlijk is het niet leuk om te zien dat iemand zich uitschrijft. Maar het heeft ook een positief effect: je lijst wordt kleiner, maar relevanter. Alleen écht geïnteresseerde contacten blijven over, waardoor je statistieken betrouwbaarder worden en je boodschap sterker.

Bovendien: een kleinere, betrokken lijst doet vaak meer dan een grote, stille lijst. En je bespaart mogelijk ook abonnementskosten, want veel mailtools baseren deze op basis van je actieve contacten.

Van start gaan met e-mailmarketing - Waarop let je?

Samengevat – 5 stappen om inactieve contacten te heractiveren

  1. Segmenteer je contacten vanaf het begin met tags.
  2. Analyseer je statistieken regelmatig (opens, kliks, afmeldingen).
  3. Stel een ritme vast voor je mails dat bij jouw doelgroep past.
  4. Stuur gerichte re-engagement mails of gebruik andere kanalen.
  5. Schoon regelmatig je lijst op en verwijder contacten die niet reageren.

Nu weet je waarom het belangrijk is om tijd en aandacht te besteden aan het beheren van de contactgegevens in je e-mailmarketingsysteem. Hoe accurater de gegevens zijn, hoe beter jij je e-mailstrategie erop af kunt stemmen.  

Conclusie: Wat je aandacht geeft - groeit en bloeit!

Inactieve contacten heractiveren is geen gedoe, het is slim ondernemen!
En jij weet nu hoe je dat doet. Heb je liever hulp daarbij?

Dat kan natuurlijk ook.
Ik vertel je graag in een gesprek hoe ik je daarbij kan helpen.

Wil je meer halen uit jouw e-mailmarketing?

Lees dan ook zeker deze blogartikelen:

Tips bij het kiezen van een e-mailmarketing pakket
Lees hoe je een keuze maakt uit de verschillende e-mailmarketing tools.

Hoe start je met e-mailmarketing? Maak een vliegende start!
Hoe richt je als (bijna) nieuwe gebruiker slim je e-mailmarketing in?

Effectieve e-mailmarketing: hoe introduceer jij jouw (online) aanbod?
Hoe onderscheid je jezelf van anderen en hoe promoot je jouw aanbod?

Slimme e-mailmarketing tips voor kleine ondernemers.
Een compleet overzicht van alles wat er komt kijken bij e-mailmarketing.

Veelgestelde vragen over het activeren van inactieve contacten

Hoe definieer ik een inactief contact?

Meestal iemand die 3–6 maanden geen opens of kliks heeft. Het hangt ook af van de branche waarin je werkzaam bent.

Wat is een re-engagement funnel?

Een automatische campagne die stap voor stap inactieve contacten opnieuw betrekt. Het is de Engelse term voor een heractivatie mailing.

Kan ik ook andere kanalen gebruiken om contacten te heractiveren?

Ja, om contacten te heractiveren kun je ook andere kanalen zoals LinkedIn, telefoontjes of een persoonlijk kaartje gebruiken.

Hoe voorkom ik dat contacten inactief worden?

Slimme en belangrijke vraag! Je voorkomt dat contacten inactief woorden door je e-mailmarketing goed in te richten. Blijf waarde delen, wees consistent en vraag naar voorkeuren van je lezers.

Slimme e-mailmarketing toepassen in jouw bedrijf? 

Duizelt het je van alle mogelijkheden en wil je er de tijd niet voor vrijmaken? Ik help je graag als Online Marketing Partner om jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen. 

Plan een vrijblijvende afspraak met me in, dan vertel ik je er meer over.

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support